Տնտեսություն
18:58 19/06/2008
«ՉԵՄ ՈՒԶՈՒՄ ԳԱՂՏՆԻՔՆԵՐԸ ԲԱՑԵԼ, ԲԱՅՑ...»
Հարցազրույց Հանրային ծառայությունները կարգավորող հանձնաժողովի անդամ Սամվել Արաբաջյանի հետ.
-Պարոն Արաբաջյան, ընդհանուր առմամբ ինչպե՞ս կբնութագրեք Հայաստանի կապի ոլորտը:
-Եթե կգնահատեմ մեր էլեկտրոնային հաղորդակցության բնագավառը. ասեմ, որ այս պահին այն ինտենսիվ զարգացող համակարգ է: Ինչպես գիտեք, մինչև անցած տարվա հոկտեմբերի 1-ը կապի ոլորտում հիմնական ծառայությունների համար ունեցել ենք մենաշնորհային իրավիճակ: Իհարկե, բացառությամբ մի մասի, որն ազատականացվել էր հոկտեմբերի 1-ից մի փոքր շուտ: Դա արբանյակային կապի միջոցով միջազգային կապուղու հնարավորությունն էր: Բայց ծառայությունների մատուցման մասով, հիմնականում հեռախոսային տվյալների փոխանակման ծառայությունները, ԱրմեՏելին տրված թիվ 61 լիցենզիայի համաձայն մենաշորհային էին: Անցյալ տարվա հոկտեմբերի 1-ից հետո մենք արդեն բավականին մեծ դրական շարժ ունենք. ինտերնետի և տվյալների փոխանցման մյուս ծառայությունների սակագներն անկում են ապրել և դեռ շարունակվելու են: Չեմ ուզում գաղտնինքները բացել, բայց լուրջ հիմքեր ունեմ ենթադրելու, որ ինտերնետ ծառայություններից օգտվողների համար սակագները մոտակա մեկ-երկու ամսում կրկին կիջնեն: Զուգահեռաբար կբարձրանա հուսալիությունը:
- Շուկան գնալով ազատականացվում է: Ինչպիսի՞ն է միջազգային փորձն այս առումով: Ի՞նչ տեղ ունեն ազգային օպերատորներն այսօր: Եվ ի՞նչ դիրքում է Հայաստանն իր մոտակա հարևանների հետ համեմատած:
-Ըստ էության, բոլոր երկրներում էլ ազգային օպերատորներ կան: Դրանք հենց ֆիքսված հեռախոսային ցանցերը տիրապետող ընկերություններն են: Պատճառն այն է, որ կապի այդ տրադիցիոն ոլորտը հիմնականում հիմնադրվել է ազգային օպերատորների կողմից: Սակայն շատ երկրներում դրանք մենաշնորհային են եղել մինչև այն պահը, երբ մեզանից շատ ավելի շուտ շուկան ազատականացվել է: Որոշ երկրներոմ ստեղծվել են ալտերնատիվ կապուղիներ ու ցանցեր: Այս պահին կցանկանայի ասել, որ շատ երկրներ, հիմնականում եվրոպական երկրները, ուշադրությունը կենտրոնացրել են պատմականորեն ստեղծված այդ ազգային օպերատորների ակտիվների համատեղ օգտագործման, դրանց ազատականացման վրա. ցանցեր ազատ մուտքի իրավունք, այլ օգտագործողի կամ ծառայություններ մատուցողի կողմից «վերջին մղոնի» օգտագործման հնարավորություն, ենթակառուցվածքների համատեղ օգտագործում և այլն: Սա է այն ճանապարհը, որը մենք պետք է անցնենք:
Նշեմ, որ Վրաստանն ու Ադրբեջանը մոտավորապես այն մակարդակի են, ինչ-որ մենք ենք այսօր՝ մի փոքր ավել կամ պակաս:
Բնականաբար մենք պետք է ուսումնասիրենք ու դիտարկենք միջազգային փորձը: Այդ ուսումնասիրության, հնարավոր կարգերի ընունման ու կիրառման մասով արդեն բավականին աշխատանք կատարված է: Ի դեպ, վերջերս արդեն հանձնաժողովի կողմից գրանցվեցին և մոտ օրերս հրապարակման փուլում են նաև հեռախոսային ծառայություններից օգտվելու կանոնները (որոնք վերջին անգամ ընդունվել էին 1998թ.), ինչը նույնպես արդեն հաշվի է առնում այս մրցակցային դաշտի հնարավոր զարգացումները:
Այսօր ֆիքսված հեռախոսացանցի ոլորտում լուրջ մրցակցություն ունենալու բոլոր հիմքերը կան: Այսօր առնվազն երկու ընկերություններ արդեն սարքավորումներն են պատվիրել ու ներկրել: Կարծում եմ, որ մինչև ամառվա վերջ առաջին ընկերությունն արդեն կհայտարարի շուկա իր մուտք գործելու մասին, որից հետո կսկսվի արդեն իրական մրցակցություն: Ես չեմ կարող ասել, որ լիցենզիայի վերախմբագրումից հետո մենաշնորհն իրականում վերացել է, որովհետև մենաշնորհը կվերանա այն պահին, երբ շուկան մրցակցային կդառնա: Այս պահին, դե ֆակտո և դե յուրե իրավիճակներ ունենք, բայց երկու-երեք ամսից կունենանք կոնկրետ օպերացիոն ընկերություններ, որոնք օպերատորի կարգավիճակով կսկսեն և ֆիքսված հեռախոսակապի և DSL` լայնաշերտ ծառայություններ մատուցել:
-Կարծիք կա, որ ֆիքսված հեռախոսակապի շահագործումը քիչ եկամտաբեր է, և նույնիսկ առանձին դեպքերում խոսվում է դրա վնասով լինելու մասին: Այդպե՞ս է արդյոք:
- Նման միտում, այո, կա: Քանի որ բջջային հեռախոսն օգտագործման տեսանկյունից ավելի հարմար է, բնականաբար, բջջային ցանցերն ավելի շատ են զարգանում, բջջային ցանցերի վրա սովորաբար ավելի շատ ուշադրություն է դարձվում: Երկրներ կան, որտեղ հենց գների մրցակցության պարագայում ու այդ պատճառով ֆիքսված ցանցերն ավելի անմրցունակ են դառնում: Ֆիքսված ցանցերի ենթակառուցվածքների շահագործումն ավելի թանկ է, օրինակ պղնձալարն անընդհատ թանկանում է, դրանց սպասարկումն անընդհատ թանկանում է և այլն, ինչը չես ասի բջջային ցանցի պարագայում, որի դեպքում մեկ անտենան բավականին մեծ տարածք է սպասարկում: Այս իմաստով անլար տեխնոլոգիաներն ավելի ձեռնտու են: Բայց որակի առումով, հատկապես եթե խոսքը ինտերնետի ու լայնաշերտ ծառայությունների մասին է, իհարկե նախընտրելի է լարային կապը:
Եթե մենք հիմա խոսում ենք IT ընկերությունների զարգացման մասին, բնականաբար, դրանց սպասարկումը պետք է լինի օպտիկա-մանրաթելային կապով, քանի որ նրանց առաջին հերթին որակյալ ու հուսալի կապ է պետք: Այս իմաստով երկրին անհրաժեշտ է ունենալ ինչպես այդ կապուղիները, այնպես էլ՝ դրան զուգահեռ՝ ալտերնատիվ անլար տեխնոլոգիաները:
Ինչ վերաբերում է ցածր կամ բարձր եկամտաբերությանը, դրանք տարբեր բիզնեսներ են և եթե համեմատենք օրինակ բջջային ցանցերի, բջջային ընկերությունների հետ, ավելի ցածր եկամտաբերություն ունեն: Կարծում եմ, դա նորմալ է, քանի որ նախ բջջային ցանցերն ավելի հասու են, ավելի զարգացող տեխնոլոգիաներ են ներդնում և ծառայությունների բազմազանությամբ գերազանցում են ֆիքսված կապին: Այստեղ մի հետաքրքիր դիտարկում անեմ՝ նույնիսկ այն դեպքում, երբ մի միավոր ծառայության արժեքը մի քանի անգամ իջնում է, փորձի ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, որ ընդհանուր վճարման ենթակա բաժանորդի ամսական հաշիվը չի պակասում, քանի որ նա ավելի շատ է օգտվում դրանից: Հենց դրա հաշվին էլ ոլորտը զարգանում է:
-Այսօր առաջին հայացքից ինտերնետ ծառայությունների մատուցման ոլորտում, կարծես թե, խոշորացում է տեղի ունենում: Հանձնաժողովը տվյալներ ունի՞: Ինչիսի՞ն է իրականում շուկայի վիճակը:
-Խոշորացում դեռևս չի գնում: Բայց, կարծում եմ, ինչ-որ ժամանակ կգնա: Այսօր երկրում կան կայացած և բավականին մրցունակ ընկերություններ, որոնք սեփական ցանցերի միջոցով, սեփական ներդրումների շնորհիվ, կարող են ալտերնատիվ ծառայություններ, ալտերնատիվ հնարավորություններ ստեղծել և մրցակցել միմյանց միջև, ու ինչու չէ՝ նաև ԱրմենՏելի ողջ համակարգի հետ: Սա մի այլ ոլորտ է, որը հատկապես հեռախոսային ծառայությունների մատուցման ազատականացման պարագայում, ավելի մրցունակ կդառնա, քանի որ կարող են լրացուցիչ պրոդուկներ առաջարկել:
-Իրական մրցակցություն ապահովելու համար անհրաժեշտ կլինի նաև սպառողների լուրջ քանկ: Կա՞ այսօր նման պահանջարկ Հայաստանում:
-Այսօր մեր երկրում ամբողջությամբ վերցված մոտ 600 հազար ֆիքսված հեռախոսի բաժանորդ կա, այդ թվում՝ պետական մարմինները, բիզնեսները: Վերջիններիս թիվը մոտ 100 հազար է, և եթե այդ հեռախոսահամարները հանենք ու հիմք ընդունենք այն, որ ունենք 3.2 միլիոն բնակչություն և այն, որ հայկական միջին ընտանիքը բաղկացած է 4-5 անձից, ապա կստացվի, որ ֆիքսվածի հեռախոսակապի մասով մենք մոտավորապես 55-60 տոկոս հասանելիություն ունենք: Այսինքն մենք դեռ 40 տոկոս պահանջարկ կունենք: Ֆիքսվածի մասով շուկայի զարգացման տեղ ունենք: Դրանից բացի, կարծում եմ, եթե որակյալ և լուրջ ծառայություն մատուցվի այդ ընկերությունների կողմից, որոշակի քանակի բաժանորդներ կփոխեն իրենց հիմնական օպերատորներին:
-Իսկ ինչ փուլում է հեռախոսացանցի թվայնացման գործընթացը: Շարունակվում է, թե ոչ:
-Այո, ընկերությունն իրականացնում է: Սակայն չմոռանանք, որ այդ թվայնացումից բացի մենք ունենք մոտ 50 հազար բաժանորդներ, ովքեր ընդհանրապես ավտոմատ հեռախոսազանգ չեն կարողանում կատարել: Դա շատ ավելի անհանգստացնող ցուցանիշ է, հատկապես՝ 21-րդ դարում: Դրանք բոլորն էլ գյուղական վայրերում են: Մենք ԱրմենՏելի լիցենզիայում ամրագրել ենք համապատասխան դրույթ, և նրանք պարտավորվել են մինչև 2008թ. դեկտեմբերի 31-ն ընկած ժամանակահատվածում բոլոր այդ բաժանորդների հեռախոսագծերը արդիականացնել այնպես, որ հնարավոր լինի նրանց կողմից կատարել ավտոմատ հեռախոսազանգ: Դրանք հիմնականում կատարվում են CDMA տեխնոլոգիայի կիրառմամբ, որը ենթադրում է անլար հեռախոսակապի ապահովումը, որն իր հետ հնարավորություն է տալիս մինչև 256 կիլոբիթ/վայրկյան արագությամբ ինտերնետ տալ:
-Իսկ հանրապետության ամբողջ տարածքըհեռախոսաֆիկացնելու ծրագիր կա՞:
-Ուղղակի ծրագիր բնականաբար չկա, և չէր էլ կարող լինել: Ցանկալի իրավիճակ, ուղենիշ, որին պետք է հասնել, իհարկե կա: Բայց դրան հասնելու համար մի քանի ուղիներ կան: Առաջին այն է, ինչ որ ես ասեցի՝ շուկա ազատականացման միջոցով: Երկրորդը: Աշխարհի փորձը ցույց է տալիս և մենք էլ հասկանում ենք, որ կլինեն բնակավայրեր, որոնց հեռախոսաֆիկացումը ֆինանսապես, տնտեսապես երբեք էֆեկտիվ չի լինի: Սակայն արդեն կա փորձ, որը կոչվում է ունիվերսալ ծառայությունների հիմնադրամ, ինչը նաև ամրագրված է էլեկտրոնային հաղորդակցության մասին մեր օրենքում: Հանձնաժողովը պետք է հիմնի այդ հիմնադրամը, որտեղից էլ պետք է կատարվեն համապատասխան ֆինանսավորումներ, որպեսզի այդ տարածաշրջաններում ևս հեռախոսային ծառայությունները հասանելի դառնան: Այս պահին մենք Համաշխարհային բանկի օգնությամբ ներգրավվել ենք խորհրդատու, ով այս պահին աշխատում է, որպեսզի այդ հիմնադրամի ստեղծման, համալրման, թափանցիկության, ծախսերի կանոնակարգման, հանրության առջև հաշվետու լինելու մեխանիզմները մշակվեն և ներկայացվեն մեզ: Երկու-երեք ամիս հետո մենք կունենանք խորհրդատուի վերջնական հաշվետվությունը: Որոշակի քննարկումներից, համապատասխան մարմինների հետ քննարկելուց ու համաձայնեցնելուց հետո մենք հիմանդրամը կհիմնենք, որը հիմնական ուշադրությունը կդարձնի այն բնակավայրերին, որոնցում այդ ծառայությունը հասու չի և տնտեսապես էֆեկտիվ չի:
-Իսկ հեռախոսակապի հասանելիության ցուցանիշն ինչպիսի՞ն է զարգացած երկրներում և ինչ նշաձող կարելի է դնել:
-Կարծում եմ, ամեն դեպքում այդ համակարգը տնտեսական զարգացման համար լուրջ հիմքեր ունի:
Ինչ վերաբերում է հասանելիությանը, նշեմ, որ երկրներ կան, որտեղ գործակիցը մեկից ավել է: Բայց դրա հետ մեկտեղ կան երկրներ, օրինակ մերձբալթյան երկրներ, երբ այդ ցուցանիշն իջնում է, քանի որ մարդիկ բջջային հեռախոսակապի զարգացման հետ մեկտեղ հրաժարվում են ֆիքսված կապից, որովհետև այն սպասարկման իմաստով ավելի թանկ է: Իսկ մեր նման երկրներում, որտեղ ենթակառուցվածքները զարգացած չեն եղել, հակառակ միտումն է՝ փորձում են զարգացնել:
-Անդրադառնանք բջջային կապի ոլորտին: Ե՞րբ է լինելու երրորդ օպերատորի մուտքը շուկա:
-Կառավարությունը նախորդ նիստում հավանության է արժանացրել մրցութային փաթեթին: Սահմանված կարգով ուժի մտնելուց հետո հանձնաժողովը տասնօրյա ժամկետում կհաստատի փաթեթը: Դրանից հետո կհրապարակենք միջազգային մրցույթ: Հայտարարություն կտրվի միջազգային թեթրերում: Մասնավորապես նախատեսված է, որ մրցույթի մասին հայտարարություն կտրվի Financial Times-ում: Ակնկալում ենք, որ հետաքրքրություն կլինի և կունենանք երրորդ օպերատոր: Տարվա վերջին կունենանք ռեալ երրորդ օպերատոր, որը արդեն մուտք է գործել Հայաստան:
-Որքանով է պահանջված մեր շուկայում երրորդ օպերատորի ներկայությունը: Կա՞ դրա պահանջարկը, և արդյո՞ք մեր նման փոքրածավալ շուկաներում օպերատորների նման բազմազանություն կա:
- Ավելի շատ էլ կան: Խնդիրն այն է, որ բոլոր ակտիվ քարտերը միասին վերցրած այսօր բջջային շուկայում ևս հասանելիությունը կազմում է 60 տոկոս: Զարգացած երկրներում այս գործակիցը 110-120 տոկոս է: Եվ եթե հաշվի առնենք, որ շատերը դուբլ-քարտեր ունեն, այսինքն օգտվում են երկու օպերատորների ծառայություններից, պարզ կդառնա, որ իրական շուկայի պոտենցիալն ավելի բարձր է: Իմ դիտարկումն այն է, որ ամեն դեպքում տնտեսական աճի ու վճարունակության բարձրացման հետ մեկտեղ աճում է նաև պահանջարկը: Այն մարդիկ, ովքեր վճարունակության պատճառով, այսօր չունեն հեռախոս, վաղը նրանք ևս կդառնան բաժանորդներ: Երկրորդը, կլինեն նաև գործող երկու օպերատորների բաժանորդների որոշ զանգված կտեղափոխվի երրորդ օպերատորի մոտ: Այսինքն` երրորդ օպերատորը լուրջ և ճկուն ծրագրով շուկա մուտք գործելու դեպքում շուկայում լուրջ տեղ զբաղեցնելու բավական լավ հնարավորություններ ունի: Սրա հետ մեկտեղ մենք ունենք, տուրիստներ, որոնք տարվա որոշակի ժամանակահատվածում այցելում են մեր երկիր և դառնում են պոտենցիալ բաժանորդներ:
-Շուկայի զարգացման տեսանկյունից ինչպիսի՞ ակնկալիքներ ունեք երրորդ օպերատորից:
- Կարծում եմ, որ հիմնականում Երևանում և խոշոր քաղաքներում 3G ծառայությունների ներդրման ժամանակն է: Երրորդ սերնդի ցանցերի ներդրում, որը ենթադրում է ավելի արագ կապ, ավելի որակյալ ինտերնետ հասանելիություն և այլն:
-Պարոն Արաբաջյան, ընդհանուր առմամբ ինչպե՞ս կբնութագրեք Հայաստանի կապի ոլորտը:
-Եթե կգնահատեմ մեր էլեկտրոնային հաղորդակցության բնագավառը. ասեմ, որ այս պահին այն ինտենսիվ զարգացող համակարգ է: Ինչպես գիտեք, մինչև անցած տարվա հոկտեմբերի 1-ը կապի ոլորտում հիմնական ծառայությունների համար ունեցել ենք մենաշնորհային իրավիճակ: Իհարկե, բացառությամբ մի մասի, որն ազատականացվել էր հոկտեմբերի 1-ից մի փոքր շուտ: Դա արբանյակային կապի միջոցով միջազգային կապուղու հնարավորությունն էր: Բայց ծառայությունների մատուցման մասով, հիմնականում հեռախոսային տվյալների փոխանակման ծառայությունները, ԱրմեՏելին տրված թիվ 61 լիցենզիայի համաձայն մենաշորհային էին: Անցյալ տարվա հոկտեմբերի 1-ից հետո մենք արդեն բավականին մեծ դրական շարժ ունենք. ինտերնետի և տվյալների փոխանցման մյուս ծառայությունների սակագներն անկում են ապրել և դեռ շարունակվելու են: Չեմ ուզում գաղտնինքները բացել, բայց լուրջ հիմքեր ունեմ ենթադրելու, որ ինտերնետ ծառայություններից օգտվողների համար սակագները մոտակա մեկ-երկու ամսում կրկին կիջնեն: Զուգահեռաբար կբարձրանա հուսալիությունը:
- Շուկան գնալով ազատականացվում է: Ինչպիսի՞ն է միջազգային փորձն այս առումով: Ի՞նչ տեղ ունեն ազգային օպերատորներն այսօր: Եվ ի՞նչ դիրքում է Հայաստանն իր մոտակա հարևանների հետ համեմատած:
-Ըստ էության, բոլոր երկրներում էլ ազգային օպերատորներ կան: Դրանք հենց ֆիքսված հեռախոսային ցանցերը տիրապետող ընկերություններն են: Պատճառն այն է, որ կապի այդ տրադիցիոն ոլորտը հիմնականում հիմնադրվել է ազգային օպերատորների կողմից: Սակայն շատ երկրներում դրանք մենաշնորհային են եղել մինչև այն պահը, երբ մեզանից շատ ավելի շուտ շուկան ազատականացվել է: Որոշ երկրներոմ ստեղծվել են ալտերնատիվ կապուղիներ ու ցանցեր: Այս պահին կցանկանայի ասել, որ շատ երկրներ, հիմնականում եվրոպական երկրները, ուշադրությունը կենտրոնացրել են պատմականորեն ստեղծված այդ ազգային օպերատորների ակտիվների համատեղ օգտագործման, դրանց ազատականացման վրա. ցանցեր ազատ մուտքի իրավունք, այլ օգտագործողի կամ ծառայություններ մատուցողի կողմից «վերջին մղոնի» օգտագործման հնարավորություն, ենթակառուցվածքների համատեղ օգտագործում և այլն: Սա է այն ճանապարհը, որը մենք պետք է անցնենք:
Նշեմ, որ Վրաստանն ու Ադրբեջանը մոտավորապես այն մակարդակի են, ինչ-որ մենք ենք այսօր՝ մի փոքր ավել կամ պակաս:
Բնականաբար մենք պետք է ուսումնասիրենք ու դիտարկենք միջազգային փորձը: Այդ ուսումնասիրության, հնարավոր կարգերի ընունման ու կիրառման մասով արդեն բավականին աշխատանք կատարված է: Ի դեպ, վերջերս արդեն հանձնաժողովի կողմից գրանցվեցին և մոտ օրերս հրապարակման փուլում են նաև հեռախոսային ծառայություններից օգտվելու կանոնները (որոնք վերջին անգամ ընդունվել էին 1998թ.), ինչը նույնպես արդեն հաշվի է առնում այս մրցակցային դաշտի հնարավոր զարգացումները:
Այսօր ֆիքսված հեռախոսացանցի ոլորտում լուրջ մրցակցություն ունենալու բոլոր հիմքերը կան: Այսօր առնվազն երկու ընկերություններ արդեն սարքավորումներն են պատվիրել ու ներկրել: Կարծում եմ, որ մինչև ամառվա վերջ առաջին ընկերությունն արդեն կհայտարարի շուկա իր մուտք գործելու մասին, որից հետո կսկսվի արդեն իրական մրցակցություն: Ես չեմ կարող ասել, որ լիցենզիայի վերախմբագրումից հետո մենաշնորհն իրականում վերացել է, որովհետև մենաշնորհը կվերանա այն պահին, երբ շուկան մրցակցային կդառնա: Այս պահին, դե ֆակտո և դե յուրե իրավիճակներ ունենք, բայց երկու-երեք ամսից կունենանք կոնկրետ օպերացիոն ընկերություններ, որոնք օպերատորի կարգավիճակով կսկսեն և ֆիքսված հեռախոսակապի և DSL` լայնաշերտ ծառայություններ մատուցել:
-Կարծիք կա, որ ֆիքսված հեռախոսակապի շահագործումը քիչ եկամտաբեր է, և նույնիսկ առանձին դեպքերում խոսվում է դրա վնասով լինելու մասին: Այդպե՞ս է արդյոք:
- Նման միտում, այո, կա: Քանի որ բջջային հեռախոսն օգտագործման տեսանկյունից ավելի հարմար է, բնականաբար, բջջային ցանցերն ավելի շատ են զարգանում, բջջային ցանցերի վրա սովորաբար ավելի շատ ուշադրություն է դարձվում: Երկրներ կան, որտեղ հենց գների մրցակցության պարագայում ու այդ պատճառով ֆիքսված ցանցերն ավելի անմրցունակ են դառնում: Ֆիքսված ցանցերի ենթակառուցվածքների շահագործումն ավելի թանկ է, օրինակ պղնձալարն անընդհատ թանկանում է, դրանց սպասարկումն անընդհատ թանկանում է և այլն, ինչը չես ասի բջջային ցանցի պարագայում, որի դեպքում մեկ անտենան բավականին մեծ տարածք է սպասարկում: Այս իմաստով անլար տեխնոլոգիաներն ավելի ձեռնտու են: Բայց որակի առումով, հատկապես եթե խոսքը ինտերնետի ու լայնաշերտ ծառայությունների մասին է, իհարկե նախընտրելի է լարային կապը:
Եթե մենք հիմա խոսում ենք IT ընկերությունների զարգացման մասին, բնականաբար, դրանց սպասարկումը պետք է լինի օպտիկա-մանրաթելային կապով, քանի որ նրանց առաջին հերթին որակյալ ու հուսալի կապ է պետք: Այս իմաստով երկրին անհրաժեշտ է ունենալ ինչպես այդ կապուղիները, այնպես էլ՝ դրան զուգահեռ՝ ալտերնատիվ անլար տեխնոլոգիաները:
Ինչ վերաբերում է ցածր կամ բարձր եկամտաբերությանը, դրանք տարբեր բիզնեսներ են և եթե համեմատենք օրինակ բջջային ցանցերի, բջջային ընկերությունների հետ, ավելի ցածր եկամտաբերություն ունեն: Կարծում եմ, դա նորմալ է, քանի որ նախ բջջային ցանցերն ավելի հասու են, ավելի զարգացող տեխնոլոգիաներ են ներդնում և ծառայությունների բազմազանությամբ գերազանցում են ֆիքսված կապին: Այստեղ մի հետաքրքիր դիտարկում անեմ՝ նույնիսկ այն դեպքում, երբ մի միավոր ծառայության արժեքը մի քանի անգամ իջնում է, փորձի ուսումնասիրությունը ցույց է տալիս, որ ընդհանուր վճարման ենթակա բաժանորդի ամսական հաշիվը չի պակասում, քանի որ նա ավելի շատ է օգտվում դրանից: Հենց դրա հաշվին էլ ոլորտը զարգանում է:
-Այսօր առաջին հայացքից ինտերնետ ծառայությունների մատուցման ոլորտում, կարծես թե, խոշորացում է տեղի ունենում: Հանձնաժողովը տվյալներ ունի՞: Ինչիսի՞ն է իրականում շուկայի վիճակը:
-Խոշորացում դեռևս չի գնում: Բայց, կարծում եմ, ինչ-որ ժամանակ կգնա: Այսօր երկրում կան կայացած և բավականին մրցունակ ընկերություններ, որոնք սեփական ցանցերի միջոցով, սեփական ներդրումների շնորհիվ, կարող են ալտերնատիվ ծառայություններ, ալտերնատիվ հնարավորություններ ստեղծել և մրցակցել միմյանց միջև, ու ինչու չէ՝ նաև ԱրմենՏելի ողջ համակարգի հետ: Սա մի այլ ոլորտ է, որը հատկապես հեռախոսային ծառայությունների մատուցման ազատականացման պարագայում, ավելի մրցունակ կդառնա, քանի որ կարող են լրացուցիչ պրոդուկներ առաջարկել:
-Իրական մրցակցություն ապահովելու համար անհրաժեշտ կլինի նաև սպառողների լուրջ քանկ: Կա՞ այսօր նման պահանջարկ Հայաստանում:
-Այսօր մեր երկրում ամբողջությամբ վերցված մոտ 600 հազար ֆիքսված հեռախոսի բաժանորդ կա, այդ թվում՝ պետական մարմինները, բիզնեսները: Վերջիններիս թիվը մոտ 100 հազար է, և եթե այդ հեռախոսահամարները հանենք ու հիմք ընդունենք այն, որ ունենք 3.2 միլիոն բնակչություն և այն, որ հայկական միջին ընտանիքը բաղկացած է 4-5 անձից, ապա կստացվի, որ ֆիքսվածի հեռախոսակապի մասով մենք մոտավորապես 55-60 տոկոս հասանելիություն ունենք: Այսինքն մենք դեռ 40 տոկոս պահանջարկ կունենք: Ֆիքսվածի մասով շուկայի զարգացման տեղ ունենք: Դրանից բացի, կարծում եմ, եթե որակյալ և լուրջ ծառայություն մատուցվի այդ ընկերությունների կողմից, որոշակի քանակի բաժանորդներ կփոխեն իրենց հիմնական օպերատորներին:
-Իսկ ինչ փուլում է հեռախոսացանցի թվայնացման գործընթացը: Շարունակվում է, թե ոչ:
-Այո, ընկերությունն իրականացնում է: Սակայն չմոռանանք, որ այդ թվայնացումից բացի մենք ունենք մոտ 50 հազար բաժանորդներ, ովքեր ընդհանրապես ավտոմատ հեռախոսազանգ չեն կարողանում կատարել: Դա շատ ավելի անհանգստացնող ցուցանիշ է, հատկապես՝ 21-րդ դարում: Դրանք բոլորն էլ գյուղական վայրերում են: Մենք ԱրմենՏելի լիցենզիայում ամրագրել ենք համապատասխան դրույթ, և նրանք պարտավորվել են մինչև 2008թ. դեկտեմբերի 31-ն ընկած ժամանակահատվածում բոլոր այդ բաժանորդների հեռախոսագծերը արդիականացնել այնպես, որ հնարավոր լինի նրանց կողմից կատարել ավտոմատ հեռախոսազանգ: Դրանք հիմնականում կատարվում են CDMA տեխնոլոգիայի կիրառմամբ, որը ենթադրում է անլար հեռախոսակապի ապահովումը, որն իր հետ հնարավորություն է տալիս մինչև 256 կիլոբիթ/վայրկյան արագությամբ ինտերնետ տալ:
-Իսկ հանրապետության ամբողջ տարածքըհեռախոսաֆիկացնելու ծրագիր կա՞:
-Ուղղակի ծրագիր բնականաբար չկա, և չէր էլ կարող լինել: Ցանկալի իրավիճակ, ուղենիշ, որին պետք է հասնել, իհարկե կա: Բայց դրան հասնելու համար մի քանի ուղիներ կան: Առաջին այն է, ինչ որ ես ասեցի՝ շուկա ազատականացման միջոցով: Երկրորդը: Աշխարհի փորձը ցույց է տալիս և մենք էլ հասկանում ենք, որ կլինեն բնակավայրեր, որոնց հեռախոսաֆիկացումը ֆինանսապես, տնտեսապես երբեք էֆեկտիվ չի լինի: Սակայն արդեն կա փորձ, որը կոչվում է ունիվերսալ ծառայությունների հիմնադրամ, ինչը նաև ամրագրված է էլեկտրոնային հաղորդակցության մասին մեր օրենքում: Հանձնաժողովը պետք է հիմնի այդ հիմնադրամը, որտեղից էլ պետք է կատարվեն համապատասխան ֆինանսավորումներ, որպեսզի այդ տարածաշրջաններում ևս հեռախոսային ծառայությունները հասանելի դառնան: Այս պահին մենք Համաշխարհային բանկի օգնությամբ ներգրավվել ենք խորհրդատու, ով այս պահին աշխատում է, որպեսզի այդ հիմնադրամի ստեղծման, համալրման, թափանցիկության, ծախսերի կանոնակարգման, հանրության առջև հաշվետու լինելու մեխանիզմները մշակվեն և ներկայացվեն մեզ: Երկու-երեք ամիս հետո մենք կունենանք խորհրդատուի վերջնական հաշվետվությունը: Որոշակի քննարկումներից, համապատասխան մարմինների հետ քննարկելուց ու համաձայնեցնելուց հետո մենք հիմանդրամը կհիմնենք, որը հիմնական ուշադրությունը կդարձնի այն բնակավայրերին, որոնցում այդ ծառայությունը հասու չի և տնտեսապես էֆեկտիվ չի:
-Իսկ հեռախոսակապի հասանելիության ցուցանիշն ինչպիսի՞ն է զարգացած երկրներում և ինչ նշաձող կարելի է դնել:
-Կարծում եմ, ամեն դեպքում այդ համակարգը տնտեսական զարգացման համար լուրջ հիմքեր ունի:
Ինչ վերաբերում է հասանելիությանը, նշեմ, որ երկրներ կան, որտեղ գործակիցը մեկից ավել է: Բայց դրա հետ մեկտեղ կան երկրներ, օրինակ մերձբալթյան երկրներ, երբ այդ ցուցանիշն իջնում է, քանի որ մարդիկ բջջային հեռախոսակապի զարգացման հետ մեկտեղ հրաժարվում են ֆիքսված կապից, որովհետև այն սպասարկման իմաստով ավելի թանկ է: Իսկ մեր նման երկրներում, որտեղ ենթակառուցվածքները զարգացած չեն եղել, հակառակ միտումն է՝ փորձում են զարգացնել:
-Անդրադառնանք բջջային կապի ոլորտին: Ե՞րբ է լինելու երրորդ օպերատորի մուտքը շուկա:
-Կառավարությունը նախորդ նիստում հավանության է արժանացրել մրցութային փաթեթին: Սահմանված կարգով ուժի մտնելուց հետո հանձնաժողովը տասնօրյա ժամկետում կհաստատի փաթեթը: Դրանից հետո կհրապարակենք միջազգային մրցույթ: Հայտարարություն կտրվի միջազգային թեթրերում: Մասնավորապես նախատեսված է, որ մրցույթի մասին հայտարարություն կտրվի Financial Times-ում: Ակնկալում ենք, որ հետաքրքրություն կլինի և կունենանք երրորդ օպերատոր: Տարվա վերջին կունենանք ռեալ երրորդ օպերատոր, որը արդեն մուտք է գործել Հայաստան:
-Որքանով է պահանջված մեր շուկայում երրորդ օպերատորի ներկայությունը: Կա՞ դրա պահանջարկը, և արդյո՞ք մեր նման փոքրածավալ շուկաներում օպերատորների նման բազմազանություն կա:
- Ավելի շատ էլ կան: Խնդիրն այն է, որ բոլոր ակտիվ քարտերը միասին վերցրած այսօր բջջային շուկայում ևս հասանելիությունը կազմում է 60 տոկոս: Զարգացած երկրներում այս գործակիցը 110-120 տոկոս է: Եվ եթե հաշվի առնենք, որ շատերը դուբլ-քարտեր ունեն, այսինքն օգտվում են երկու օպերատորների ծառայություններից, պարզ կդառնա, որ իրական շուկայի պոտենցիալն ավելի բարձր է: Իմ դիտարկումն այն է, որ ամեն դեպքում տնտեսական աճի ու վճարունակության բարձրացման հետ մեկտեղ աճում է նաև պահանջարկը: Այն մարդիկ, ովքեր վճարունակության պատճառով, այսօր չունեն հեռախոս, վաղը նրանք ևս կդառնան բաժանորդներ: Երկրորդը, կլինեն նաև գործող երկու օպերատորների բաժանորդների որոշ զանգված կտեղափոխվի երրորդ օպերատորի մոտ: Այսինքն` երրորդ օպերատորը լուրջ և ճկուն ծրագրով շուկա մուտք գործելու դեպքում շուկայում լուրջ տեղ զբաղեցնելու բավական լավ հնարավորություններ ունի: Սրա հետ մեկտեղ մենք ունենք, տուրիստներ, որոնք տարվա որոշակի ժամանակահատվածում այցելում են մեր երկիր և դառնում են պոտենցիալ բաժանորդներ:
-Շուկայի զարգացման տեսանկյունից ինչպիսի՞ ակնկալիքներ ունեք երրորդ օպերատորից:
- Կարծում եմ, որ հիմնականում Երևանում և խոշոր քաղաքներում 3G ծառայությունների ներդրման ժամանակն է: Երրորդ սերնդի ցանցերի ներդրում, որը ենթադրում է ավելի արագ կապ, ավելի որակյալ ինտերնետ հասանելիություն և այլն:
Տեքստում սխալ կամ վրիպակ նկատելու դեպքում, ուղարկեք խմբագրին հաղորդագրություն` նշելով տվյալ սխալը, այնուհետև սեղմելով Ctrl-Enter:
Լրահոս
23:24
Երեք տարեկան երեխան մահացել է գիշերը շոկոլադ ուտելուց հետո
Պարզվում են Մոսկվայի արևմուտքում տարօրինակ հանգամանքներում երեխայի մահվան հանգամանքները։ Այս մասին հայտնում է mk.ru-ն։
Միջադեպը տեղի է...
Աղբյուր` Panorama.am
23:14
Երևանի սուպերմարկետներում մեր համազգային ամոթի և անարգանքի ամենօրյա հիշեցումն է. Վարդան Ոսկանյան
Իրանագետ Վարդան Ոսկանյանը գրում է
«Երևանի սուպերմարկետներում գրեթե ամենուր աշխատակցուհիներից շատերի խոսքում որսում եմ հայերենի...
Աղբյուր` Panorama.am
23:09
Նեթանյահուն Լիբանանում հրադադարի մասին համաձայնագիր կներկայացնի ռազմական կաբինետին, բայց սպառնացել է պատասխանել
Իսրայելի վարչապետ Բենիամին Նեթանյահուն հայտարարել է, որ նոյեմբերի 26-ին Լիբանանում հրադադարի մասին համաձայնագիր կներկայացնի՝ երկրի...
Աղբյուր` Panorama.am
22:50
Չեմպիոնների լիգայի 5-րդ տուրում Տիգրան Բարսեղյանը գրավեց «Միլանի» դարպասը
Չեմպիոնների լիգայի 5-րդ տուրում Սլովակիայի չեմպիոն «Սլովանն» ընդունել է Իտալիայի փոխչեմպիոն «Միլանին»։ Ընթանում է առաջին...
Աղբյուր` Panorama.am
22:28
Թմրանյութ պահելու և օգտագործելու կասկածանքով ձերբակալվել է Հայաստանի հայտնի ՓԲԸ-ներից մեկի աշխատակիցը
ՀՀ Ներքին գործերի նախարարության Ոստիկանության Պարեկային ծառայության Երևան քաղաքի գնդի և ՊԾ մարզային գումարտակների պարեկները ուժեղացված...
Աղբյուր` Panorama.am
21:49
ՔՊ-ն Արգիշտի Մեխակյանին առաջադրել Արմավիրի մարզպետի թեկնածու
«Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցության գրասենյակից հայտնում են.
«ՔՊ Վարչության հերթական նիստում հաստատեցինք Վայքի,...
Աղբյուր` Panorama.am
21:28
Երկրաշարժ՝ Իրանում, որը զգացվել է նաև Սյունիքի մարզում
ՀՀ ՆԳՆ Սեյսմիկ պաշտպանության տարածքային ծառայության սեյսմոլոգիական ցանցի կողմից նոյեմբերի 26-ին` տեղական ժամանակով ժամը 20:50-ին (Գրինվիչի...
Աղբյուր` Panorama.am
21:00
Խաղամոլությունն այս իշխանության տնտեսական «բրենդն» է․ Թադևոս Ավետիսյան
ՀՀ ԱԺ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավոր, ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն մարմնի անդամ Թադևոս Ավետիսյանը գրում է․
«Գիտելիքահեն...
Աղբյուր` Panorama.am
20:50
2025թ. բյուջեն վտանգավոր է, այն խոստանում է աղքատացում, գնաճ և բնակչի պարտավորությունների ավելացում. Նաիրի Սարգսյան
Կառավարության մատուցած 2025 թվականի պետական բյուջեն վեր է հանում այն հիմնահարցերը, որոնք առկա են հանրապետության սոցիալ-տնտեսական և քաղաքական...
Աղբյուր` Panorama.am
20:41
Ապարան-Սպիտակ ավտոճանապարհը դժվարանցանելի է, առկա է մերկասառույց
Փրկարար ծառայությունը տեղեկացնում է, որ այս ժամի դրությամբ ՀՀ տարածքում կան փակ և դժվարանցանելի ավտոճանապարհներ:
«Փակ է Արագածոտնի...
Աղբյուր` Panorama.am
20:25
«Միլանի» ֆուտբոլիստը ծեծի է ենթարկել աղջկա
Թվում է՝ Իտալիայի Ա Սերիայում մոտ ապագայում կհայտնվի շատ աղմկահարույց սկանդալ։ Այս մասին գրում է Արմսպորտը՝ հղում անելով Rai 3 հեռուստաալիքի...
Աղբյուր` Panorama.am
20:11
Հայկական բարձրորակ ձուկն ու ձկնկիթը կարտահանվեն
ԱՐՏ-ՖԻՇ ընկերությունն արդեն 17 տարի շուկա է մատակարարում թարմ, որակյալ ու միջազգային ստանդարտներին համապատասխան ձուկ և ձկնկիթ։ Ընկերությունն իր...
Աղբյուր` Panorama.am
19:58
COP17-ի կազմակերպման և անցկացման կոմիտե է ստեղծվել. վարչապետը հաստատել է կազմը
COP17-ի կազմակերպման և անցկացման կոմիտե է ստեղծվել։ Այս մասին հայտնում են ՀՀ ՇՄՆ-ից՝ նշելով, որ Փաշինյանը հաստատել է կազմը։
«Նիկոլ...
Աղբյուր` Panorama.am
19:47
Ուժեղացված ծառայության ընթացքում պահպանվող հատուկ նոր տարածք է տեղափոխվել 125 մեքենա
ՀՀ ՆԳՆ-ն հաղորդագրություն է տարածել, որում ասվում է․
«Տեսանյութում Պարեկային ծառայության Երևանի գնդի և մարզերի գումարտակների...
Աղբյուր` Panorama.am
19:29
Բրիտանացի մի շարք զինվորականների, քաղաքական գործիչների և լրագրողների մուտքը Ռուսաստան արգելված է
Բրիտանացի մի շարք զինվորականների, քաղաքական գործիչների և լրագրողների մուտքը Ռուսաստան արգելված է։ ՌԻԱ Նովոստիի փոխանցմամբ՝ այս մասին հայտնում են...
Աղբյուր` Panorama.am
19:12
Սպիտակի ոլորանները փակ է բեռնատարների համար
Փրկարար ծառայությունը նոր հաղորդագրություն է տարածել հանրապետության ճանապարհների մասին։
«Փակ է Արագածոտնի մարզում...
Աղբյուր` Panorama.am
19:04
Լարսը փակ է բոլոր տեսակի տրանսպորտային միջոցների համար
Վրաստանի ՆԳՆ ԱԻ դեպարտամենտից և ՌԴ ԱԻՆ Հյուսիսային Օսիայի ճգնաժամային կառավարման կենտրոնից ստացված տեղեկատվության համաձայն՝ Ստեփանծմինդա-Լարս...
Աղբյուր` Panorama.am
18:51
Ձյուն և մառախուղ ՝ մարզերում
Փրկարար ծառայությունը տեղեկացնում է, որ ՀՀ տարածքում կա փակ ավտոճանապարհ:
«Փակ է Արագածոտնի մարզում «Ամբերդ» բարձր...
Աղբյուր` Panorama.am
18:38
Նիկոլի ղեկավարած Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը մնացել է մենակ ու բոլոր կողմերից լքված․ Զաքարյան
ՀՀԿ ԳՄ անդամ Արտակ Զաքարյանը գրում է.
«Դիվանագիտությունը պաշտոնական գործունեության ձև է, որը վարում են պետության ղեկավարները,...
Աղբյուր` Panorama.am
18:23
Որսորդական հանդերձանքով և հրազենով անձինք բռնվել են Արարատի մարզի պահպանվող տարածքում
Նոյեմբերի 23-ի գիշերը արտակարգ միջադեպ է տեղի ունեցել Կովկասյան կենսաբազմազանության ապաստարանի (CWR) և Խոսրովի անտառ պետական արգելոցի սահմանակից...
Աղբյուր` Panorama.am
18:10
Գազպրոմի հարցում ամերիկյան պատժամիջոցներն ուղղված են նաև Թուրքիայի դեմ
ԱՄՆ-ի կողմից ռուսական «Գազպրոմ» ընկերության դեմ սահմանված պատժամիջոցների վերաբերյալ որոշումը կազդի նաև Թուրքիայի վրա։...
Աղբյուր` Panorama.am
18:00
Փոստային բաժանմունքի աշխատակցուհին յուրացրել էր տարեց կնոջ թոշակը
Համայնքային ոստիկանության Ախուրյանի բաժնում նոյեմբերի 11-ին ստացել էին տեղեկություն, որ փոստային բաժանմունքի նախկին աշխատակցուհին, օգտվելով մի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:53
Championat. Կարեն Խաչանովը վերջին ցուցանիշով Ռուսաստանի լավագույն թենիսիստն է
Championat.com-ը կազմել է ռուս լավագույն թենիսիստների վարկանիշն իր չափանիշներով` հաշվի առնելով բազմաթիվ գործոններ։ 2024 թվականի չորրորդ...
Աղբյուր` Panorama.am
17:43
Նոր Արեշում այրվել է երկու «Լեքսուս». հրկիզողը ձերբակալվել է
Փրկարար ծառայության Ճգնաժամային կառավարման ազգային կենտրոն նոյեմբերի 24-ին, գիշերվա ժամը 3.19-ին ստացվել է ահազանգ, որ Երևանի Նոր Արեշի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:32
Ուշակով. ՀԱՊԿ-ում Հայաստանի համար դռները «բաց են»
Ռուսաստանը հարգում է Հայաստանի անկախ ընթացքը, որը դադարեցրել է իր ակտիվ մասնակցությունը ՀԱՊԿ-ում, այնուամենայնիվ, Երևանը շարունակում է...
Աղբյուր` Panorama.am
17:13
ՍԴ-ն որոշեց՝ 120 մլն եվրոյի վարկի մասին համաձայնագրով ստանձնած պարտավորությունները համապատասխանում են Սահմանդրությանը
Հայաստանի Հանրապետության ու Վերակառուցման և զարգացման միջազգային բանկի միջև «Համընդհանուր առողջապահական ծածկույթի ծրագրի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:08
Ռոնալդուն շրջանցում է Մեսսիին՝ մեկ տարվա ընթացքում 40 գոլ խփելով
«Ալ Նասրի» հարձակվող Կրիշտիանու Ռոնալդուն հերթական անգամ հասել է մեկ տարվա ընթացքում 40-րդ գոլի շեմին։ Պորտուգալացին դուբլի հեղինակ...
Աղբյուր` Panorama.am
17:01
Տղամարդը, նռնակով սպառնալով, հրաժարվել է հիվանդանոց տեղափոխվել. ՔԿ
ՀՀ Քննչական կոմիտեից հայտնում են, որ նախորդ օրը տղամարդը, նռնակով սպառնալով, հրաժարվել է հիվանդանոց տեղափոխվել։
«2024 թվականի...
Աղբյուր` Panorama.am
16:56
Ալեն Սիմոնյանն օգնության է շտապում Գեղամ Նազարյանին
ԱԺ նախագահի պաշտոնը զբաղեցնող Ալեն Սիմոնյանն օգնության է շտապել ընդդիմադիր պատգամավոր Գեղամ Նազարյանին, որի հետ Վիետնամ կատարած այցելության...
Աղբյուր` Panorama.am
16:38
Կարեն Վրթանեսյան. Հաջողությամբ կազմակերպվելու և արդյունավետ դիմադրելու, է՛լ չասեմ հաղթելու համար զարգացած ազգային ինստիտուտներ են պետք
«Թանկացումների գալիք ցունամիին ընդառաջ բազմաթիվ զարմացած գրառումներ եմ տեսնում. «Իսկ ինչո՞ւ ոչ ոք չի ընդվզում», «Ո՞ւր են...
Աղբյուր` Panorama.am
Տեսանյութեր
12:56 26/11/2024
Թովմասյանը՝ Նանուշյանին. Նշել եք՝ ծրագրի իրականացումը պայմանավորված է օրենքով, բայց օրենքը չկա
11:29 26/11/2024
Վահագն Խաչատուրյանը դիմավորել է Դուդային
14:27 23/11/2024
Հայ-ռուսական հարաբերությունները հոգեվարքի մեջ են. Հայկ Խալաթյան