Մեկնաբանություններ
14:02 25/05/2009
ԹՈՒՐՔ-ԱԴՐԲԵՋԱՆԱԿԱՆ ՏԵՐՄԻՆԱԲԱՆԱԿԱՆ ՄԱՆԻՊՈՒԼՅԱՑԻԱՅԻ ՇՈՒՐՋ
Վերջին շրջանում թուրք-ադրբեջանական քարոզչամեքենան ակտիվացրել է հակահայկական և, մասնավորապես, Հայաստանի դեմ ուղղված քարոզչությունը, որի շրջանակներում, որպես կանոն, իրականությունը ներկայացվում է աղճատված, փաստերը` խեղաթյուրված, և այս ամենը պետական բարձրագույն պաշտոնյաների, իբր, մեծ հեղինակության տեր անձանց ներգրավմամբ:
Իհարկե, ղարաբաղյան կարգավորման գործընթացում ներգրավված ցանկացած կողմ կամ անձ լավագույնս է տիրապետում իրականությանը, և թվում է թե` ադրբեջանա-թուրքական ստահոդ քարոզչությունը սպառնալիք չէ: Մինչդեռ փորձը հակառակն է վկայում: Ճիշտ է, ներգավված կողմերն այնքան էլ չեն ազդվում այս ապատեղեկատվական հոսքից, քանզի ոչ միայն իրականությանը ծանոթ են առաջին ձեռքից, այլև` վերջին 20 տարվա ընթացքում հասկացել են, որ բոլոր դեպքերում Բաքվից հնչող իրազեկումներին ու հայտարարություններին պետք է վերապահումով մոտենալ: Միևնույն ժամանակ, սակայն, թուրք-ադրբեջանական քարոզչության հակահայ ազդեցությունն ակնհայտ է և լուրջ վտանգ է պարունակում: Հետևաբար` անհրաժեշտ է հակազդել դրան: Իսկ հակազդեցության ամենարդյունավետ ձևը` իրականության մասին ճիշտ տեղեկատվություն տալն է: Ամեն ինչի մասին` հերթով:
Թուրք և ադրբեջանցի պաշտոնյաները, ներառյալ` նախագահ, վարչապետ և արտգործանախարար, այստեղից ածանցյալ նաև` թուրքական ու ադրբեջանական լրատվամիջոցները պարբերաբար հանդես են գալիս հայտարարություններով ու հրապարակումներով, որտեղ Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի մասին հիշատակումներում օգտագործում են մի շարք հասկացություններ. «տարածքային վեճ», «Ադրբեջանի նկատմամբ Հայաստանի տարածքային հավակնություններ», «ագրեսոր Հայաստան», «օկուպացված շրջաններ», «ագրեսիայի ենթարկված Ադրբեջան» և այլն:
Դրանց իրավական բովանդակությունը, սակայն, Արցախյան հիմնախնդրի հետ որևէ առնչություն չունի: Այլ կերպ ասած` շրջանառության մեջ են դրվում որոշակի կաղապարներ, որոնք միջազգային իրավունքի մեջ ունեն հստակ սահմանված, կոնկրետ հասկացութային ծավալ: Սակայն այդ հասկացությունները միջազգային իրավական տեսանկյունից կիրառելի չեն Արցախյան շարժման ու դրան հաջորդած պատերազմական գործողությունների ժամանակ տեղ գտած իրողությունների նկատմամբ: Ստորև կոնկրետ օրինակների վրա, հանգամանորեն ներկայացնեք, թե որ դեպքում են թուրք-ադրբեջանական ագիտատորները դիմում կեղծարարության:
Լեռնային Ղարաբաղը տարածքային վեճի առարկա չէ
Արբեջանական պաշտոնական, գիտական, լրատվական և մյուս շրջանակները Լեռնային Ղարաբաղի հիմնախնդրի վերաբերյալ իրենց անդրադարձերում անհրաժեշտ են համարում ընդգծել, որ խնդրի էությունն այն է, թե, իբր, Հայաստանն Ադրբեջանի նկատմամբ տարածքային հավակնություններ ունի: Սա կոպիտ սուտ է: «Տարածքային հավակնություն» տերմինը միջազգային իրավական հասկացություն է, որը սահմանվում է որպես «մեկ երկրի հավակնություն որոշակի տարածքի նկատմամբ` դրա վրա իր ինքնիշխանությունը տարածելու նպատակով» (Территориальная претензия - притязание какого-либо государства на определенную территорию с целью установления своего суверенитета над ней – այս և մյուս սահմանումները վերցված են միջազգային փաստաթղթերից ու հանրագիտարաններից): Ընդ որում` տարածքային հավակնությունները լինում են երկու տիպի` միակողմանի կամ բազմակողմ: Միակողմանի տարածքային հավակնության դեպքում երկիրը ճանաչում է տվյալ տարածքի իրավական կարգավիճակը կամ այլ երկրին պատկանելությունը, սակայն համարում է, որ դրա պատկանելիությունը պետք է փոխել: Որպես միակողմանի տարածքային հավակնության փայլուն օրինակ ներկայումս դիտարկվում է մի շարք երկրների (Մեծ Բրիտանիա, Ֆրանսիա, Արգենտինա, Չիլի, Ավստրալիա, Նոր Զելանդիա, Նորվեգիա) հավակնություններն Անտարկտիկայի նկատմամբ:
Ինչ վերաբերում է բազմակողմ տարածքային հավակնությանը (իրավունքի տեսության մեջ «երկկողմ կամ բազմակողմ»), ապա այս դեպքում հասկացվում է, որ միևնույն տարածքի նկատմամբ հավակնություններ են դրսևորում մեկից ավելի երկրներ: Ի դեպ, այս դեպքում միջազգային իրավունքի մեջ կիրառվում է նաև «տարածքային վեճ» հասկացությունը, և պատահական չէ, որ ադրբեջանական քարոզչությունն այս հասկացությունը ևս ակտիվ շրջանառության մեջ է պահում: Որպեսզի հասկանալի լինի, թե խոսքն ինչի մասին է, կոնկրետացնենք: Ժամանակակից աշխարհում առկա բազմաթիվ օրինակներից առավել բնորոշն այս պարագայում Ֆոլկլենդյան (Մալվինյան) կղզիների դեպքն է: Հարավային Ատլանտիկայում գտնվող այս կղզիախմբի նկատմամբ հավակնություններ ունեն Մեծ Բրիտանիան և Արգենտինան, ընդ որում` յուրաքանաչյուրն իր հերթին ցանկալի անունն է դրել շրջանառության մեջ: Այդ հավակնությունները 1980-ական թվականներին հանգեցրեցին կողմերի միջև ռազմական բախման, որի ընթացքում Բրիտանիան ջախջախեց արգենտինական նավատորմն ու իր ինքնիշխանությունը հաստատեց վիճարկվող տարածքում: Կամ մեկ այլ օրինակ է տարածքային վեճը` կապված Հարավային Կուրիլների հետ: Առավել հետաքրքիր են բազմակողմ տարածքային վեճերի օրինակները: Դրանք շատ են Հեռավոր Արևելքում (Պարացելսի, Սենկակու և մի շարք այլ կղզիախմբեր): Այստեղ հանդիպում են կղզիներ, որոնց նկատմամբ միաժամանակյա հավակնություններ են դրսևորում Ինդոնեզիան, Մալայզիան, Ֆիլիպինները, Վիետնամը, Չինաստանը, Հարավային Կորեան, Ճապոնիան ու Թայվանը:
Վերադառնանք Ղարաբաղյան հիմնախնդրին: Կիրառելի՞ են, արդյոք, այս սահմանումները Ղարաբաղյան խնդրի պարագայում: Ակնհայտորեն` ոչ: Այսպես «միակողմանի հավակնություններ» դրսևորելու համար առնվազն պետք է Հայաստանն ընդունի, որ Լեռնային Ղարաբաղն անկախ Ադրբեջանի ինքնիշխանության ներքո գտնվող տարածք է, ինչը չկա և երբեք չի եղել: Իսկ «բազմակողմանի հավակնությունների» պարագայում, ինչպես ադրբեջանական կողմն է փորձում ներկայացնել, առնվազն Ադրբեջանը պետք է ընդունի Արցախի իրավական կարգավիճակը, որից հետո միայն խոսի այն մասին, որ ի թիվս այլոց ինքը ևս հավակնություններ ունի այդ տարածքի նկատմամբ: Այսքանը «հավակնորդների»` տարածքային հավակնության սուբյեկտների մասով և այն եզրակացությամբ, որ Արցախի (Լեռնաին Ղարաբաղ) նկատմամբ, գոնե Հայաստանը, երբևէ տարածքային հավակնություններ չի ներկայացրել:
Թեման ամփոփելով` մեկ ուշագրավ նկատառում էլ անենք: Ինչպես երևում է վերը բերված օրինակներից, տարածքային հավակնությունների առարկա են դառնում տարածքներ, որոնք չունեն ընդգծված էթնիկ-ազգային պատկեր կամ բնակչություն ընդհանրապես, և հավակնորդ երկրների կողմից դիտարկվում են բացառապես տնտեսական (ներկայացված տարածքները հարուստ են բնական ռեսուրսներով), ռազմա-ստրատեգիական առումներով: Ավելորդ է հիշեցնել, որ Արցախի պարագայում իրերի դրությունը ճիշտ հակառակն է:
Հայաստանն ագրեսոր կամ օկուպանտ լինել չի կարող
Ադրբեջանական քարոզչության մեջ ինտենսիվորեն շրջանառվող հաջորդ կաղապարն այն է, թե Հայաստանն ագրեսոր է և այդ, իբր փաստը, ֆիքսված է միջազգային հանրության կողմից: Դե ինչ, հղում կատարենք միջազգային իրավունքին: Այսպես` «ագրեսորը» պետությունն է, որն ագրեսիա է իրականացրել: Միջազգային իրավունքում «ագրեսիան» (լատիներեն aggressio բառից, թարգմանաբար` հարձակում), իր հերթին, համարվում է ՄԱԿ կանոնադարության տեսանկյունից հակաիրավական ցանկացած գործողությունը` մեկ երկրի կողմից զինված ուժի կիրառումը մեկ այլ երկրի ինքնիշխանության, տարածքային ամբողջականության կամ քաղաքական անկախության դեմ (Вооруженная агрессия - любое противоправное с точки зрения Устава ООН применение вооруженной силы одним государством против суверенитета, территориальной неприкосновенности или политической независимости другого государства): Այն միջազգայնորեն համարվում է մարդկության անվտանգության ու խաղաղության դեմ ուղղված ծանրագույն հանցագործություն:
Իսկ որքանո՞վ է այդ տերմինը կիրառելի Հայաստանի պարագայում: Պարզվում է` ընդհանրապես կիրառելի չէ: Խնդիրն այն է, որ այդ հանգամանքը կոնկրետ փաստագրման կարիք ունի և այդպիսի լիազորություն ժամանակակից աշխարհում ունի միայն ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհուրդը: Օրինակ, Պարսից ծոցի պատերազմի ժամանակ, երբ 1990 թվականի օգոստոսին Իրաքը ներխուժեց Քուվեյթ և հայտարարեց այնտեղ սեփական կառավարումն իրականացնելու իրավունքի մասին, ՄԱԿ ԱԽ-ն ընդունեց թիվ 660 բանաձևը, որտեղ Իրաքին ճանաչելով որպես ագրեսոր պետություն, կոչ արեց անհապաղ դուրս բերել զորքերը Քուվեյթից: Դրանից հետո, սակայն, Իրաքը պաշտոնապես հայտարարեց Քուվեյթն անեքսիայի ենթարկելու մասին:
Մինչ շարունակելը, տեղեկացնենք, որ «անեքսիա» (լատիներեն annexio բառից, թարգմանաբար` միավորում, բռնակցում) նշանակում է` պետության կողմից մեկ այլ պետության տարածքի` ամբողջությամբ կամ մասնակի, միակողմանի կարգով բռնակցում (Аннексия - насильственное присоединение государством территории другого государства): Իրաքի այս գործողությունները հետագայում ՄԱԿ ԱԽ-ին ստիպեցին պարբերաբար անդրադառնալ խնդրին, և այդ ժամանակ ընդունված ընդհանուր առամամբ 12 բանաձևերով արձագանքել Իրաքի ագրեսիային: Ավելորդ չէ հիշեցնել, որ ՄԱԿ ԱԽ բանաձևերը կոնկրետ գործողություններ էին ենթադրում` սկսած տնտեսական պատժամիջոցներից, Իրաքի ծովային շջափակումից, վերջացրած` բազմազգ ուժերի ներգրավմամբ Իրաքի զսպումն ու Քուվեյթի ապաբռնազավթումը: Իսկ ինչ է ասված այս կապակցությամբ ՄԱԿ ԱԽ` Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության առնչությամբ ընդունված բանաձևերում: Դրանք թվով չորսն են` 822 (1993), 853 (1993), 874 (1993) և 884 (1993): Նշված չորս փաստաթղթերում էլ Հայաստան բառը կիրառվում է երկու կոնտեքստում. նախ` պրեամբուլայում արձանագրվում է, որ ՄԱԿ-ը ճանաչում է տարածաշրջանի երկրների(այդ թվում նաև` Հայաստանի) տարածքային ամբողջականությունը, իսկ երկրորդ դրվագում` կոչ է անում Հայաստանի կառավարությանը գործածել սեփական ազդեցությունը Լեռնային Ղարաբաղի հայերի կողմից բանաձևերի պահանջները կատարելու նպատակով (հիշեցնենք, որ բանաձևերով կոչ է արվում ազատել «անվտանգության գոտու» տարածքները և թույլ տալ տեղահանվածների վերադարձը): Հավելենք, որ ՄԱԿ ԱԽ բանաձևերում բացի այն, որ Հայաստանին ՄԱԿ Կանոնադրությունը խախտելու մեղադրանք չի ներկայացվում, ավելին` ագրեսիա տերմինն ընդհանարպես չի օգտագործովում: Ասել է թե` ՄԱԿ ԱԽ-ն ստեղծված իրավիճակում որևէ մեկին ագրեսիայի մեջ չի մեղադրում: Հետևությունը մեկն է` թուրք-ադրբեջանական քարոզչության շրջանառած այս կաղապարը ևս էժանագին մանիպուլյացիա է և որևէ առնչություն չունի իրականության հետ:
Հարևան երկրի պաշտոնական քարոզչության հաջորդ դրևսորումը «օկուպացիա» տերմինի տեղի-ատեղի կիրառությունն է: Մասնավորապես, այս տերմինն է օգտագործվում ԼՂՀ Պաշտպանության բանակի վերահսկողության տակ գտնվող անվտանգության գոտին բնորոշելու համար: «Օկուպացիան» (լատիներեն occupatio բառից, թարգմանաբար` զավթում) մեկ երկրի զինված ուժերի կողմից մեկ այլ երկրի տարածքի` ամբողջությամբ կամ մասնակի, բռնի զբաղեցումն է` առանց այդ տարածքի նկատմամբ ինքնիշխան իրավունքների (Оккупация - временное насильственное вторжение и занятие вооруженными силами одного государства части или всей территории другого государства без приобретения суверенных прав на нее): Տերմինն, ըստ էության, սահմանվել է դեռևս 1907 թվականին` Հաագայի 4-րդ կոնֆերանսի ժամանակ, իսկ այնուհետև` 1949 թվականի Ժնևի կոնվենցիայով: Ուշադրություն դարձրեք, որ «օկուպացիա» տերմինի դեպքում ևս հատուկ ընդգծվում է մեկ այլ երկրի զինուժի կողմից երկրորդ երկրի տարածքի զբաղեցումը: Հայաստանի պարագայում նման փաստ չկա (համենայնդեպս ենթադրյալ «օկուպացիան» չի իրականացվել միջազգայնորեն ճանաչված կազմավորման, միջազգային իրավունքի լիիրավ սուբյեկտի կողմից), հետևաբար այս դեպքում ևս հասկացությունը կիրառելի չէ:
Ավելին, գիտական-ակադեմիական գրականության մեջ մասնագետները կոնկրետ ֆիքսել են երկրորդ համաշխարհային պատերազմին հետևած շրջանում օկուպացված տարածքների և օկուպանտ երկրների ցանկը, որը ներկայացնում ենք ընթերցողին. այդպիսիք են համարվում Արևմտյան ափն ու Գազայի հատվածը (սկսած 1967 թվականից, Իսրայելի կողմից), Ջամու և Քաշմիրը (հնդկական նահանգի մի մասն օկուպացված է Պակիստանի և Չինաստանի կողմից), Արևելյան Սահարան (Մարոկկոյի կողմից), Հյուսիսային Կիպրոսը (1974 թվականից` Թուրքիայի կողմից), Աբխազիան և Հարավային Օսիան (2008 թվականից` Ռուսաստանի կողմից): Ինչ վերաբերում է ԼՂՀ անվտանգության գոտուն, ապա տվյալ դեպքում Ադրբեջանը կարող է «օկուպացիա» տերմինն օգտագործել մեկ պարագայում, այն է` եթե ճանաչի ԼՂՀ-ն որպես միջազգային իրավունքի լիիրավ սուբյեկտ: Եթե` ոչ, բացատրությունը մեկն է` Պաշտպանության բանակի կողմից տարածքները վերահսկողության տակ են առնվել ԼՂ բնակչության ֆիզիկական անվտանգությունն ապահովելու նկատառումներով: Եվ ինչպես ամրագրված է ԼՂՀ Սահմանադրության 142 հոդվածով` «մինչև Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության պետական տարածքի ամբողջականության վերականգնումը և սահմանների ճշգրտումը հանրային իշխանությունն իրականացվում է այն տարածքում, որը փաստացի գտնվում է Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության իրավազորության ներքո»:
Հակահայ քարոզչությունը պետք է չեզոքացվի` իրականությունն ասելով
Վերը նշված իրողություններն ամենևին էլ բացահայտում չեն: Այդ մասին գիտեն թե Հայաստանում, թե Ադրբեջանում, և թե միջնորդ` ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրներում, ինչպես նաև ԵԱՀԿ անդամ երկրներում: Պարզապես կարող է թվալ, թե հրադադարի ռեժիմը, որ տևում է արդեն 15 տարուց ավելի, պետք է որ օրակարգից հանած լիներ նմանօրինակ «ճշգրտումների» հարցը: Ադրբեջանա-թուրքական քարոզչությունը, որը հատկապես վերջին շրջանում ինտենսիվորեն ծավալվում է` առիթ օգտագործելով մի կողմից Ղարբաղյան կարգավորման գործընթացի ակտիվացումը, մյուս կողմից` հայ-թուրքական հարաբերություններում նկատվող զարգացումները, վերը նկարագրված իրականությունն աղճատելու և աշխարհին խեղաթյուրված տեղեկություններ տրամադրելու առիթը բաց չի թողնում: Իսկ դա թեև այս փուլում կարող է դիտարկվել որպես էժանագին քարոզչական հնարք, սակայն անգամ կարճաժամկետ առումով անվտանգ չէ: Բերենք մեկ օրինակ: Նախորդ շաբաթվա վերջին Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանը Լեհաստանում հայտարարություններ է անում ու այդ ընթացքում ձեռքի հետ Հայաստանին անվանում է «օկուպանտ»: Թվում է` հերթական հայտարարություն է կանցնի, կգնա, ինչպես հազարավոր նմանատիպ հայտարարությունները նույն Էրդողանի, Ալիևների ու այլոց շուրթերից:
Բայց պարզվում է, որ այդքան էլ այդպես չէ: Տխրահռչակ Միջազգային ճգնաժամային խումբը նախորդ շաբաթվա վերջին վերցրել ու Սաբինա Ֆրեյզերի ստորագրությամբ հայտարարություն է տարածել, կրկնել է Էրդողանին` ամբողջովին մեջբերելով նրան: Իսկ թե ինչ ազդեցություն ունի, իբրև թե, հավասարակշիռ դիրքորոշում որդեգրած այս կազմակերպությունը, հանրահայտ է: Տեխնոլոգիան էլ պարզ է: Ուղղակի խոսքի ձևով (ինչ էլ շղարշ են գտել` իբր, մենք չենք ասում), ապատեղեկատվությունը «սղղացնում» է համաշխարհային տեղեկատվական հոսքեր:
Արդյունքը հրաշալի է` մոլորակի չորս ծայրերում ղարաբաղյան խնդրից անտեղյակ պլեբսը կարդում է լացակումած ձևակերպումն ու համապատասխան վերաբերմունք ձևավորում` միանգամայն տեղեկացված չլինելով, թե ինչ ջանադրությամբ էր Ադրբեջանը 6 տարի շարունակ լծվել ադրբեջանցի ղեկավարներից Մ. Ասադովի հայերին կոտորելու կարգախոսի ի կատար ածմանը (1988թ. այս ազգայնամոլը սպառնում էր. «Մենք Ղարաբաղը կվերածենք հայկական գերեզմանոցի»: Շատ կարճ ժամանակ հետ պարզվեց, որ ճիշտ նույն կերպ են մտածում ու գործում ադրբեջանական քաղաքական, փորձագիտական ու վերլուծական էլիտայի գրեթե բոլոր ներկայացուցիչները): Իսկ դա էլ իր հերթին բերում է ցանկալի պտուղները` ՄԱԿ Գլխավոր ասամբելայում ինչ-որ տասնչորսերորդական հարցի առնչությամբ բանաձևի նախագիծ է մուտք արվում (Ադրբեջանի, Թուրքիայի, Պակիստանի և նմանօրինակ այլ երկրների կողմից), որի բովանդակությունը որևէ նշանակություն չունի ոչ մեկի համար, բայց առկա է որևէ ձևակերպում, օրինակ «Ադրբեջանի օկուպացված տարածքներ», «մեկ միլիոն փախստականներ» և այլն: Պարզից էլ պարզ է, որ Բուրկինա Ֆասոն կամ, ասենք, Գվինեա Բիսսաուն «կողմ» կքվեարկեն այդ բանաձևին` պատկերացում չունենալով, որ ընկել են թուրք-ադրբեջանական թակարդը: Պատահական չէ, որ Ադրբեջանը հավանություն չի տալիս ԵԱՀԿ ձևաչափին ու ուզում է Ղարաբաղյան կարգավորման հարցը տեղափոխել ՄԱԿ: Բնակա՞ն է, չէ՞: Միսնկի խմբում միջնորդական ծառայություն են մատուցում փորձագետները` խնդրին տեղյակ մարդիկ, իսկ ՄԱԿ-ում (ինչ-որ առումով նաև` ԵԱՀԿ-ում) հիմնականում անտեղյակ են խնդրից, հետևաբար` այնտեղ ջուրը պղտորելն ու ձուկ բռնելն ավելի հեշտ կլինի: Եթե սրան հավելենք նաև ՄԱԿ-ի նման միջազգային ֆորումներում իսլմական կոնֆերանսի գծով ադրբեջանի դաշնակիցների կանխակալ վերաբերմունքի հանգամանքը, ապա հասկանալի կլինի Բաքվի մոտիվացիան:
Այս իրողությունները հաշվի անելով` կարծում ենք, հայկական կողմը երբեք չպետք է դադարի Ղարաբաղյան հիմնախնդրի իրական էությունն աշխարհին մատուցելուց ու թուրք-ադրբեջանական կեղծարարությանը հակաազդելուց:
Իհարկե, ղարաբաղյան կարգավորման գործընթացում ներգրավված ցանկացած կողմ կամ անձ լավագույնս է տիրապետում իրականությանը, և թվում է թե` ադրբեջանա-թուրքական ստահոդ քարոզչությունը սպառնալիք չէ: Մինչդեռ փորձը հակառակն է վկայում: Ճիշտ է, ներգավված կողմերն այնքան էլ չեն ազդվում այս ապատեղեկատվական հոսքից, քանզի ոչ միայն իրականությանը ծանոթ են առաջին ձեռքից, այլև` վերջին 20 տարվա ընթացքում հասկացել են, որ բոլոր դեպքերում Բաքվից հնչող իրազեկումներին ու հայտարարություններին պետք է վերապահումով մոտենալ: Միևնույն ժամանակ, սակայն, թուրք-ադրբեջանական քարոզչության հակահայ ազդեցությունն ակնհայտ է և լուրջ վտանգ է պարունակում: Հետևաբար` անհրաժեշտ է հակազդել դրան: Իսկ հակազդեցության ամենարդյունավետ ձևը` իրականության մասին ճիշտ տեղեկատվություն տալն է: Ամեն ինչի մասին` հերթով:
Թուրք և ադրբեջանցի պաշտոնյաները, ներառյալ` նախագահ, վարչապետ և արտգործանախարար, այստեղից ածանցյալ նաև` թուրքական ու ադրբեջանական լրատվամիջոցները պարբերաբար հանդես են գալիս հայտարարություններով ու հրապարակումներով, որտեղ Լեռնային Ղարաբաղի խնդրի մասին հիշատակումներում օգտագործում են մի շարք հասկացություններ. «տարածքային վեճ», «Ադրբեջանի նկատմամբ Հայաստանի տարածքային հավակնություններ», «ագրեսոր Հայաստան», «օկուպացված շրջաններ», «ագրեսիայի ենթարկված Ադրբեջան» և այլն:
Դրանց իրավական բովանդակությունը, սակայն, Արցախյան հիմնախնդրի հետ որևէ առնչություն չունի: Այլ կերպ ասած` շրջանառության մեջ են դրվում որոշակի կաղապարներ, որոնք միջազգային իրավունքի մեջ ունեն հստակ սահմանված, կոնկրետ հասկացութային ծավալ: Սակայն այդ հասկացությունները միջազգային իրավական տեսանկյունից կիրառելի չեն Արցախյան շարժման ու դրան հաջորդած պատերազմական գործողությունների ժամանակ տեղ գտած իրողությունների նկատմամբ: Ստորև կոնկրետ օրինակների վրա, հանգամանորեն ներկայացնեք, թե որ դեպքում են թուրք-ադրբեջանական ագիտատորները դիմում կեղծարարության:
Լեռնային Ղարաբաղը տարածքային վեճի առարկա չէ
Արբեջանական պաշտոնական, գիտական, լրատվական և մյուս շրջանակները Լեռնային Ղարաբաղի հիմնախնդրի վերաբերյալ իրենց անդրադարձերում անհրաժեշտ են համարում ընդգծել, որ խնդրի էությունն այն է, թե, իբր, Հայաստանն Ադրբեջանի նկատմամբ տարածքային հավակնություններ ունի: Սա կոպիտ սուտ է: «Տարածքային հավակնություն» տերմինը միջազգային իրավական հասկացություն է, որը սահմանվում է որպես «մեկ երկրի հավակնություն որոշակի տարածքի նկատմամբ` դրա վրա իր ինքնիշխանությունը տարածելու նպատակով» (Территориальная претензия - притязание какого-либо государства на определенную территорию с целью установления своего суверенитета над ней – այս և մյուս սահմանումները վերցված են միջազգային փաստաթղթերից ու հանրագիտարաններից): Ընդ որում` տարածքային հավակնությունները լինում են երկու տիպի` միակողմանի կամ բազմակողմ: Միակողմանի տարածքային հավակնության դեպքում երկիրը ճանաչում է տվյալ տարածքի իրավական կարգավիճակը կամ այլ երկրին պատկանելությունը, սակայն համարում է, որ դրա պատկանելիությունը պետք է փոխել: Որպես միակողմանի տարածքային հավակնության փայլուն օրինակ ներկայումս դիտարկվում է մի շարք երկրների (Մեծ Բրիտանիա, Ֆրանսիա, Արգենտինա, Չիլի, Ավստրալիա, Նոր Զելանդիա, Նորվեգիա) հավակնություններն Անտարկտիկայի նկատմամբ:
Ինչ վերաբերում է բազմակողմ տարածքային հավակնությանը (իրավունքի տեսության մեջ «երկկողմ կամ բազմակողմ»), ապա այս դեպքում հասկացվում է, որ միևնույն տարածքի նկատմամբ հավակնություններ են դրսևորում մեկից ավելի երկրներ: Ի դեպ, այս դեպքում միջազգային իրավունքի մեջ կիրառվում է նաև «տարածքային վեճ» հասկացությունը, և պատահական չէ, որ ադրբեջանական քարոզչությունն այս հասկացությունը ևս ակտիվ շրջանառության մեջ է պահում: Որպեսզի հասկանալի լինի, թե խոսքն ինչի մասին է, կոնկրետացնենք: Ժամանակակից աշխարհում առկա բազմաթիվ օրինակներից առավել բնորոշն այս պարագայում Ֆոլկլենդյան (Մալվինյան) կղզիների դեպքն է: Հարավային Ատլանտիկայում գտնվող այս կղզիախմբի նկատմամբ հավակնություններ ունեն Մեծ Բրիտանիան և Արգենտինան, ընդ որում` յուրաքանաչյուրն իր հերթին ցանկալի անունն է դրել շրջանառության մեջ: Այդ հավակնությունները 1980-ական թվականներին հանգեցրեցին կողմերի միջև ռազմական բախման, որի ընթացքում Բրիտանիան ջախջախեց արգենտինական նավատորմն ու իր ինքնիշխանությունը հաստատեց վիճարկվող տարածքում: Կամ մեկ այլ օրինակ է տարածքային վեճը` կապված Հարավային Կուրիլների հետ: Առավել հետաքրքիր են բազմակողմ տարածքային վեճերի օրինակները: Դրանք շատ են Հեռավոր Արևելքում (Պարացելսի, Սենկակու և մի շարք այլ կղզիախմբեր): Այստեղ հանդիպում են կղզիներ, որոնց նկատմամբ միաժամանակյա հավակնություններ են դրսևորում Ինդոնեզիան, Մալայզիան, Ֆիլիպինները, Վիետնամը, Չինաստանը, Հարավային Կորեան, Ճապոնիան ու Թայվանը:
Վերադառնանք Ղարաբաղյան հիմնախնդրին: Կիրառելի՞ են, արդյոք, այս սահմանումները Ղարաբաղյան խնդրի պարագայում: Ակնհայտորեն` ոչ: Այսպես «միակողմանի հավակնություններ» դրսևորելու համար առնվազն պետք է Հայաստանն ընդունի, որ Լեռնային Ղարաբաղն անկախ Ադրբեջանի ինքնիշխանության ներքո գտնվող տարածք է, ինչը չկա և երբեք չի եղել: Իսկ «բազմակողմանի հավակնությունների» պարագայում, ինչպես ադրբեջանական կողմն է փորձում ներկայացնել, առնվազն Ադրբեջանը պետք է ընդունի Արցախի իրավական կարգավիճակը, որից հետո միայն խոսի այն մասին, որ ի թիվս այլոց ինքը ևս հավակնություններ ունի այդ տարածքի նկատմամբ: Այսքանը «հավակնորդների»` տարածքային հավակնության սուբյեկտների մասով և այն եզրակացությամբ, որ Արցախի (Լեռնաին Ղարաբաղ) նկատմամբ, գոնե Հայաստանը, երբևէ տարածքային հավակնություններ չի ներկայացրել:
Թեման ամփոփելով` մեկ ուշագրավ նկատառում էլ անենք: Ինչպես երևում է վերը բերված օրինակներից, տարածքային հավակնությունների առարկա են դառնում տարածքներ, որոնք չունեն ընդգծված էթնիկ-ազգային պատկեր կամ բնակչություն ընդհանրապես, և հավակնորդ երկրների կողմից դիտարկվում են բացառապես տնտեսական (ներկայացված տարածքները հարուստ են բնական ռեսուրսներով), ռազմա-ստրատեգիական առումներով: Ավելորդ է հիշեցնել, որ Արցախի պարագայում իրերի դրությունը ճիշտ հակառակն է:
Հայաստանն ագրեսոր կամ օկուպանտ լինել չի կարող
Ադրբեջանական քարոզչության մեջ ինտենսիվորեն շրջանառվող հաջորդ կաղապարն այն է, թե Հայաստանն ագրեսոր է և այդ, իբր փաստը, ֆիքսված է միջազգային հանրության կողմից: Դե ինչ, հղում կատարենք միջազգային իրավունքին: Այսպես` «ագրեսորը» պետությունն է, որն ագրեսիա է իրականացրել: Միջազգային իրավունքում «ագրեսիան» (լատիներեն aggressio բառից, թարգմանաբար` հարձակում), իր հերթին, համարվում է ՄԱԿ կանոնադարության տեսանկյունից հակաիրավական ցանկացած գործողությունը` մեկ երկրի կողմից զինված ուժի կիրառումը մեկ այլ երկրի ինքնիշխանության, տարածքային ամբողջականության կամ քաղաքական անկախության դեմ (Вооруженная агрессия - любое противоправное с точки зрения Устава ООН применение вооруженной силы одним государством против суверенитета, территориальной неприкосновенности или политической независимости другого государства): Այն միջազգայնորեն համարվում է մարդկության անվտանգության ու խաղաղության դեմ ուղղված ծանրագույն հանցագործություն:
Իսկ որքանո՞վ է այդ տերմինը կիրառելի Հայաստանի պարագայում: Պարզվում է` ընդհանրապես կիրառելի չէ: Խնդիրն այն է, որ այդ հանգամանքը կոնկրետ փաստագրման կարիք ունի և այդպիսի լիազորություն ժամանակակից աշխարհում ունի միայն ՄԱԿ-ի Անվտանգության խորհուրդը: Օրինակ, Պարսից ծոցի պատերազմի ժամանակ, երբ 1990 թվականի օգոստոսին Իրաքը ներխուժեց Քուվեյթ և հայտարարեց այնտեղ սեփական կառավարումն իրականացնելու իրավունքի մասին, ՄԱԿ ԱԽ-ն ընդունեց թիվ 660 բանաձևը, որտեղ Իրաքին ճանաչելով որպես ագրեսոր պետություն, կոչ արեց անհապաղ դուրս բերել զորքերը Քուվեյթից: Դրանից հետո, սակայն, Իրաքը պաշտոնապես հայտարարեց Քուվեյթն անեքսիայի ենթարկելու մասին:
Մինչ շարունակելը, տեղեկացնենք, որ «անեքսիա» (լատիներեն annexio բառից, թարգմանաբար` միավորում, բռնակցում) նշանակում է` պետության կողմից մեկ այլ պետության տարածքի` ամբողջությամբ կամ մասնակի, միակողմանի կարգով բռնակցում (Аннексия - насильственное присоединение государством территории другого государства): Իրաքի այս գործողությունները հետագայում ՄԱԿ ԱԽ-ին ստիպեցին պարբերաբար անդրադառնալ խնդրին, և այդ ժամանակ ընդունված ընդհանուր առամամբ 12 բանաձևերով արձագանքել Իրաքի ագրեսիային: Ավելորդ չէ հիշեցնել, որ ՄԱԿ ԱԽ բանաձևերը կոնկրետ գործողություններ էին ենթադրում` սկսած տնտեսական պատժամիջոցներից, Իրաքի ծովային շջափակումից, վերջացրած` բազմազգ ուժերի ներգրավմամբ Իրաքի զսպումն ու Քուվեյթի ապաբռնազավթումը: Իսկ ինչ է ասված այս կապակցությամբ ՄԱԿ ԱԽ` Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտության առնչությամբ ընդունված բանաձևերում: Դրանք թվով չորսն են` 822 (1993), 853 (1993), 874 (1993) և 884 (1993): Նշված չորս փաստաթղթերում էլ Հայաստան բառը կիրառվում է երկու կոնտեքստում. նախ` պրեամբուլայում արձանագրվում է, որ ՄԱԿ-ը ճանաչում է տարածաշրջանի երկրների(այդ թվում նաև` Հայաստանի) տարածքային ամբողջականությունը, իսկ երկրորդ դրվագում` կոչ է անում Հայաստանի կառավարությանը գործածել սեփական ազդեցությունը Լեռնային Ղարաբաղի հայերի կողմից բանաձևերի պահանջները կատարելու նպատակով (հիշեցնենք, որ բանաձևերով կոչ է արվում ազատել «անվտանգության գոտու» տարածքները և թույլ տալ տեղահանվածների վերադարձը): Հավելենք, որ ՄԱԿ ԱԽ բանաձևերում բացի այն, որ Հայաստանին ՄԱԿ Կանոնադրությունը խախտելու մեղադրանք չի ներկայացվում, ավելին` ագրեսիա տերմինն ընդհանարպես չի օգտագործովում: Ասել է թե` ՄԱԿ ԱԽ-ն ստեղծված իրավիճակում որևէ մեկին ագրեսիայի մեջ չի մեղադրում: Հետևությունը մեկն է` թուրք-ադրբեջանական քարոզչության շրջանառած այս կաղապարը ևս էժանագին մանիպուլյացիա է և որևէ առնչություն չունի իրականության հետ:
Հարևան երկրի պաշտոնական քարոզչության հաջորդ դրևսորումը «օկուպացիա» տերմինի տեղի-ատեղի կիրառությունն է: Մասնավորապես, այս տերմինն է օգտագործվում ԼՂՀ Պաշտպանության բանակի վերահսկողության տակ գտնվող անվտանգության գոտին բնորոշելու համար: «Օկուպացիան» (լատիներեն occupatio բառից, թարգմանաբար` զավթում) մեկ երկրի զինված ուժերի կողմից մեկ այլ երկրի տարածքի` ամբողջությամբ կամ մասնակի, բռնի զբաղեցումն է` առանց այդ տարածքի նկատմամբ ինքնիշխան իրավունքների (Оккупация - временное насильственное вторжение и занятие вооруженными силами одного государства части или всей территории другого государства без приобретения суверенных прав на нее): Տերմինն, ըստ էության, սահմանվել է դեռևս 1907 թվականին` Հաագայի 4-րդ կոնֆերանսի ժամանակ, իսկ այնուհետև` 1949 թվականի Ժնևի կոնվենցիայով: Ուշադրություն դարձրեք, որ «օկուպացիա» տերմինի դեպքում ևս հատուկ ընդգծվում է մեկ այլ երկրի զինուժի կողմից երկրորդ երկրի տարածքի զբաղեցումը: Հայաստանի պարագայում նման փաստ չկա (համենայնդեպս ենթադրյալ «օկուպացիան» չի իրականացվել միջազգայնորեն ճանաչված կազմավորման, միջազգային իրավունքի լիիրավ սուբյեկտի կողմից), հետևաբար այս դեպքում ևս հասկացությունը կիրառելի չէ:
Ավելին, գիտական-ակադեմիական գրականության մեջ մասնագետները կոնկրետ ֆիքսել են երկրորդ համաշխարհային պատերազմին հետևած շրջանում օկուպացված տարածքների և օկուպանտ երկրների ցանկը, որը ներկայացնում ենք ընթերցողին. այդպիսիք են համարվում Արևմտյան ափն ու Գազայի հատվածը (սկսած 1967 թվականից, Իսրայելի կողմից), Ջամու և Քաշմիրը (հնդկական նահանգի մի մասն օկուպացված է Պակիստանի և Չինաստանի կողմից), Արևելյան Սահարան (Մարոկկոյի կողմից), Հյուսիսային Կիպրոսը (1974 թվականից` Թուրքիայի կողմից), Աբխազիան և Հարավային Օսիան (2008 թվականից` Ռուսաստանի կողմից): Ինչ վերաբերում է ԼՂՀ անվտանգության գոտուն, ապա տվյալ դեպքում Ադրբեջանը կարող է «օկուպացիա» տերմինն օգտագործել մեկ պարագայում, այն է` եթե ճանաչի ԼՂՀ-ն որպես միջազգային իրավունքի լիիրավ սուբյեկտ: Եթե` ոչ, բացատրությունը մեկն է` Պաշտպանության բանակի կողմից տարածքները վերահսկողության տակ են առնվել ԼՂ բնակչության ֆիզիկական անվտանգությունն ապահովելու նկատառումներով: Եվ ինչպես ամրագրված է ԼՂՀ Սահմանադրության 142 հոդվածով` «մինչև Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության պետական տարածքի ամբողջականության վերականգնումը և սահմանների ճշգրտումը հանրային իշխանությունն իրականացվում է այն տարածքում, որը փաստացի գտնվում է Լեռնային Ղարաբաղի Հանրապետության իրավազորության ներքո»:
Հակահայ քարոզչությունը պետք է չեզոքացվի` իրականությունն ասելով
Վերը նշված իրողություններն ամենևին էլ բացահայտում չեն: Այդ մասին գիտեն թե Հայաստանում, թե Ադրբեջանում, և թե միջնորդ` ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի համանախագահ երկրներում, ինչպես նաև ԵԱՀԿ անդամ երկրներում: Պարզապես կարող է թվալ, թե հրադադարի ռեժիմը, որ տևում է արդեն 15 տարուց ավելի, պետք է որ օրակարգից հանած լիներ նմանօրինակ «ճշգրտումների» հարցը: Ադրբեջանա-թուրքական քարոզչությունը, որը հատկապես վերջին շրջանում ինտենսիվորեն ծավալվում է` առիթ օգտագործելով մի կողմից Ղարբաղյան կարգավորման գործընթացի ակտիվացումը, մյուս կողմից` հայ-թուրքական հարաբերություններում նկատվող զարգացումները, վերը նկարագրված իրականությունն աղճատելու և աշխարհին խեղաթյուրված տեղեկություններ տրամադրելու առիթը բաց չի թողնում: Իսկ դա թեև այս փուլում կարող է դիտարկվել որպես էժանագին քարոզչական հնարք, սակայն անգամ կարճաժամկետ առումով անվտանգ չէ: Բերենք մեկ օրինակ: Նախորդ շաբաթվա վերջին Թուրքիայի վարչապետ Էրդողանը Լեհաստանում հայտարարություններ է անում ու այդ ընթացքում ձեռքի հետ Հայաստանին անվանում է «օկուպանտ»: Թվում է` հերթական հայտարարություն է կանցնի, կգնա, ինչպես հազարավոր նմանատիպ հայտարարությունները նույն Էրդողանի, Ալիևների ու այլոց շուրթերից:
Բայց պարզվում է, որ այդքան էլ այդպես չէ: Տխրահռչակ Միջազգային ճգնաժամային խումբը նախորդ շաբաթվա վերջին վերցրել ու Սաբինա Ֆրեյզերի ստորագրությամբ հայտարարություն է տարածել, կրկնել է Էրդողանին` ամբողջովին մեջբերելով նրան: Իսկ թե ինչ ազդեցություն ունի, իբրև թե, հավասարակշիռ դիրքորոշում որդեգրած այս կազմակերպությունը, հանրահայտ է: Տեխնոլոգիան էլ պարզ է: Ուղղակի խոսքի ձևով (ինչ էլ շղարշ են գտել` իբր, մենք չենք ասում), ապատեղեկատվությունը «սղղացնում» է համաշխարհային տեղեկատվական հոսքեր:
Արդյունքը հրաշալի է` մոլորակի չորս ծայրերում ղարաբաղյան խնդրից անտեղյակ պլեբսը կարդում է լացակումած ձևակերպումն ու համապատասխան վերաբերմունք ձևավորում` միանգամայն տեղեկացված չլինելով, թե ինչ ջանադրությամբ էր Ադրբեջանը 6 տարի շարունակ լծվել ադրբեջանցի ղեկավարներից Մ. Ասադովի հայերին կոտորելու կարգախոսի ի կատար ածմանը (1988թ. այս ազգայնամոլը սպառնում էր. «Մենք Ղարաբաղը կվերածենք հայկական գերեզմանոցի»: Շատ կարճ ժամանակ հետ պարզվեց, որ ճիշտ նույն կերպ են մտածում ու գործում ադրբեջանական քաղաքական, փորձագիտական ու վերլուծական էլիտայի գրեթե բոլոր ներկայացուցիչները): Իսկ դա էլ իր հերթին բերում է ցանկալի պտուղները` ՄԱԿ Գլխավոր ասամբելայում ինչ-որ տասնչորսերորդական հարցի առնչությամբ բանաձևի նախագիծ է մուտք արվում (Ադրբեջանի, Թուրքիայի, Պակիստանի և նմանօրինակ այլ երկրների կողմից), որի բովանդակությունը որևէ նշանակություն չունի ոչ մեկի համար, բայց առկա է որևէ ձևակերպում, օրինակ «Ադրբեջանի օկուպացված տարածքներ», «մեկ միլիոն փախստականներ» և այլն: Պարզից էլ պարզ է, որ Բուրկինա Ֆասոն կամ, ասենք, Գվինեա Բիսսաուն «կողմ» կքվեարկեն այդ բանաձևին` պատկերացում չունենալով, որ ընկել են թուրք-ադրբեջանական թակարդը: Պատահական չէ, որ Ադրբեջանը հավանություն չի տալիս ԵԱՀԿ ձևաչափին ու ուզում է Ղարաբաղյան կարգավորման հարցը տեղափոխել ՄԱԿ: Բնակա՞ն է, չէ՞: Միսնկի խմբում միջնորդական ծառայություն են մատուցում փորձագետները` խնդրին տեղյակ մարդիկ, իսկ ՄԱԿ-ում (ինչ-որ առումով նաև` ԵԱՀԿ-ում) հիմնականում անտեղյակ են խնդրից, հետևաբար` այնտեղ ջուրը պղտորելն ու ձուկ բռնելն ավելի հեշտ կլինի: Եթե սրան հավելենք նաև ՄԱԿ-ի նման միջազգային ֆորումներում իսլմական կոնֆերանսի գծով ադրբեջանի դաշնակիցների կանխակալ վերաբերմունքի հանգամանքը, ապա հասկանալի կլինի Բաքվի մոտիվացիան:
Այս իրողությունները հաշվի անելով` կարծում ենք, հայկական կողմը երբեք չպետք է դադարի Ղարաբաղյան հիմնախնդրի իրական էությունն աշխարհին մատուցելուց ու թուրք-ադրբեջանական կեղծարարությանը հակաազդելուց:
Տեքստում սխալ կամ վրիպակ նկատելու դեպքում, ուղարկեք խմբագրին հաղորդագրություն` նշելով տվյալ սխալը, այնուհետև սեղմելով Ctrl-Enter:
Լրահոս
23:24
Երեք տարեկան երեխան մահացել է գիշերը շոկոլադ ուտելուց հետո
Պարզվում են Մոսկվայի արևմուտքում տարօրինակ հանգամանքներում երեխայի մահվան հանգամանքները։ Այս մասին հայտնում է mk.ru-ն։
Միջադեպը տեղի է...
Աղբյուր` Panorama.am
23:14
Երևանի սուպերմարկետներում մեր համազգային ամոթի և անարգանքի ամենօրյա հիշեցումն է. Վարդան Ոսկանյան
Իրանագետ Վարդան Ոսկանյանը գրում է
«Երևանի սուպերմարկետներում գրեթե ամենուր աշխատակցուհիներից շատերի խոսքում որսում եմ հայերենի...
Աղբյուր` Panorama.am
23:09
Նեթանյահուն Լիբանանում հրադադարի մասին համաձայնագիր կներկայացնի ռազմական կաբինետին, բայց սպառնացել է պատասխանել
Իսրայելի վարչապետ Բենիամին Նեթանյահուն հայտարարել է, որ նոյեմբերի 26-ին Լիբանանում հրադադարի մասին համաձայնագիր կներկայացնի՝ երկրի...
Աղբյուր` Panorama.am
22:50
Չեմպիոնների լիգայի 5-րդ տուրում Տիգրան Բարսեղյանը գրավեց «Միլանի» դարպասը
Չեմպիոնների լիգայի 5-րդ տուրում Սլովակիայի չեմպիոն «Սլովանն» ընդունել է Իտալիայի փոխչեմպիոն «Միլանին»։ Ընթանում է առաջին...
Աղբյուր` Panorama.am
22:28
Թմրանյութ պահելու և օգտագործելու կասկածանքով ձերբակալվել է Հայաստանի հայտնի ՓԲԸ-ներից մեկի աշխատակիցը
ՀՀ Ներքին գործերի նախարարության Ոստիկանության Պարեկային ծառայության Երևան քաղաքի գնդի և ՊԾ մարզային գումարտակների պարեկները ուժեղացված...
Աղբյուր` Panorama.am
21:49
ՔՊ-ն Արգիշտի Մեխակյանին առաջադրել Արմավիրի մարզպետի թեկնածու
«Քաղաքացիական պայմանագիր» կուսակցության գրասենյակից հայտնում են.
«ՔՊ Վարչության հերթական նիստում հաստատեցինք Վայքի,...
Աղբյուր` Panorama.am
21:28
Երկրաշարժ՝ Իրանում, որը զգացվել է նաև Սյունիքի մարզում
ՀՀ ՆԳՆ Սեյսմիկ պաշտպանության տարածքային ծառայության սեյսմոլոգիական ցանցի կողմից նոյեմբերի 26-ին` տեղական ժամանակով ժամը 20:50-ին (Գրինվիչի...
Աղբյուր` Panorama.am
21:00
Խաղամոլությունն այս իշխանության տնտեսական «բրենդն» է․ Թադևոս Ավետիսյան
ՀՀ ԱԺ «Հայաստան» խմբակցության պատգամավոր, ՀՅԴ Հայաստանի Գերագույն մարմնի անդամ Թադևոս Ավետիսյանը գրում է․
«Գիտելիքահեն...
Աղբյուր` Panorama.am
20:50
2025թ. բյուջեն վտանգավոր է, այն խոստանում է աղքատացում, գնաճ և բնակչի պարտավորությունների ավելացում. Նաիրի Սարգսյան
Կառավարության մատուցած 2025 թվականի պետական բյուջեն վեր է հանում այն հիմնահարցերը, որոնք առկա են հանրապետության սոցիալ-տնտեսական և քաղաքական...
Աղբյուր` Panorama.am
20:41
Ապարան-Սպիտակ ավտոճանապարհը դժվարանցանելի է, առկա է մերկասառույց
Փրկարար ծառայությունը տեղեկացնում է, որ այս ժամի դրությամբ ՀՀ տարածքում կան փակ և դժվարանցանելի ավտոճանապարհներ:
«Փակ է Արագածոտնի...
Աղբյուր` Panorama.am
20:25
«Միլանի» ֆուտբոլիստը ծեծի է ենթարկել աղջկա
Թվում է՝ Իտալիայի Ա Սերիայում մոտ ապագայում կհայտնվի շատ աղմկահարույց սկանդալ։ Այս մասին գրում է Արմսպորտը՝ հղում անելով Rai 3 հեռուստաալիքի...
Աղբյուր` Panorama.am
20:11
Հայկական բարձրորակ ձուկն ու ձկնկիթը կարտահանվեն
ԱՐՏ-ՖԻՇ ընկերությունն արդեն 17 տարի շուկա է մատակարարում թարմ, որակյալ ու միջազգային ստանդարտներին համապատասխան ձուկ և ձկնկիթ։ Ընկերությունն իր...
Աղբյուր` Panorama.am
19:58
COP17-ի կազմակերպման և անցկացման կոմիտե է ստեղծվել. վարչապետը հաստատել է կազմը
COP17-ի կազմակերպման և անցկացման կոմիտե է ստեղծվել։ Այս մասին հայտնում են ՀՀ ՇՄՆ-ից՝ նշելով, որ Փաշինյանը հաստատել է կազմը։
«Նիկոլ...
Աղբյուր` Panorama.am
19:47
Ուժեղացված ծառայության ընթացքում պահպանվող հատուկ նոր տարածք է տեղափոխվել 125 մեքենա
ՀՀ ՆԳՆ-ն հաղորդագրություն է տարածել, որում ասվում է․
«Տեսանյութում Պարեկային ծառայության Երևանի գնդի և մարզերի գումարտակների...
Աղբյուր` Panorama.am
19:29
Բրիտանացի մի շարք զինվորականների, քաղաքական գործիչների և լրագրողների մուտքը Ռուսաստան արգելված է
Բրիտանացի մի շարք զինվորականների, քաղաքական գործիչների և լրագրողների մուտքը Ռուսաստան արգելված է։ ՌԻԱ Նովոստիի փոխանցմամբ՝ այս մասին հայտնում են...
Աղբյուր` Panorama.am
19:12
Սպիտակի ոլորանները փակ է բեռնատարների համար
Փրկարար ծառայությունը նոր հաղորդագրություն է տարածել հանրապետության ճանապարհների մասին։
«Փակ է Արագածոտնի մարզում...
Աղբյուր` Panorama.am
19:04
Լարսը փակ է բոլոր տեսակի տրանսպորտային միջոցների համար
Վրաստանի ՆԳՆ ԱԻ դեպարտամենտից և ՌԴ ԱԻՆ Հյուսիսային Օսիայի ճգնաժամային կառավարման կենտրոնից ստացված տեղեկատվության համաձայն՝ Ստեփանծմինդա-Լարս...
Աղբյուր` Panorama.am
18:51
Ձյուն և մառախուղ ՝ մարզերում
Փրկարար ծառայությունը տեղեկացնում է, որ ՀՀ տարածքում կա փակ ավտոճանապարհ:
«Փակ է Արագածոտնի մարզում «Ամբերդ» բարձր...
Աղբյուր` Panorama.am
18:38
Նիկոլի ղեկավարած Հայաստանի արտաքին քաղաքականությունը մնացել է մենակ ու բոլոր կողմերից լքված․ Զաքարյան
ՀՀԿ ԳՄ անդամ Արտակ Զաքարյանը գրում է.
«Դիվանագիտությունը պաշտոնական գործունեության ձև է, որը վարում են պետության ղեկավարները,...
Աղբյուր` Panorama.am
18:23
Որսորդական հանդերձանքով և հրազենով անձինք բռնվել են Արարատի մարզի պահպանվող տարածքում
Նոյեմբերի 23-ի գիշերը արտակարգ միջադեպ է տեղի ունեցել Կովկասյան կենսաբազմազանության ապաստարանի (CWR) և Խոսրովի անտառ պետական արգելոցի սահմանակից...
Աղբյուր` Panorama.am
18:10
Գազպրոմի հարցում ամերիկյան պատժամիջոցներն ուղղված են նաև Թուրքիայի դեմ
ԱՄՆ-ի կողմից ռուսական «Գազպրոմ» ընկերության դեմ սահմանված պատժամիջոցների վերաբերյալ որոշումը կազդի նաև Թուրքիայի վրա։...
Աղբյուր` Panorama.am
18:00
Փոստային բաժանմունքի աշխատակցուհին յուրացրել էր տարեց կնոջ թոշակը
Համայնքային ոստիկանության Ախուրյանի բաժնում նոյեմբերի 11-ին ստացել էին տեղեկություն, որ փոստային բաժանմունքի նախկին աշխատակցուհին, օգտվելով մի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:53
Championat. Կարեն Խաչանովը վերջին ցուցանիշով Ռուսաստանի լավագույն թենիսիստն է
Championat.com-ը կազմել է ռուս լավագույն թենիսիստների վարկանիշն իր չափանիշներով` հաշվի առնելով բազմաթիվ գործոններ։ 2024 թվականի չորրորդ...
Աղբյուր` Panorama.am
17:43
Նոր Արեշում այրվել է երկու «Լեքսուս». հրկիզողը ձերբակալվել է
Փրկարար ծառայության Ճգնաժամային կառավարման ազգային կենտրոն նոյեմբերի 24-ին, գիշերվա ժամը 3.19-ին ստացվել է ահազանգ, որ Երևանի Նոր Արեշի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:32
Ուշակով. ՀԱՊԿ-ում Հայաստանի համար դռները «բաց են»
Ռուսաստանը հարգում է Հայաստանի անկախ ընթացքը, որը դադարեցրել է իր ակտիվ մասնակցությունը ՀԱՊԿ-ում, այնուամենայնիվ, Երևանը շարունակում է...
Աղբյուր` Panorama.am
17:13
ՍԴ-ն որոշեց՝ 120 մլն եվրոյի վարկի մասին համաձայնագրով ստանձնած պարտավորությունները համապատասխանում են Սահմանդրությանը
Հայաստանի Հանրապետության ու Վերակառուցման և զարգացման միջազգային բանկի միջև «Համընդհանուր առողջապահական ծածկույթի ծրագրի...
Աղբյուր` Panorama.am
17:08
Ռոնալդուն շրջանցում է Մեսսիին՝ մեկ տարվա ընթացքում 40 գոլ խփելով
«Ալ Նասրի» հարձակվող Կրիշտիանու Ռոնալդուն հերթական անգամ հասել է մեկ տարվա ընթացքում 40-րդ գոլի շեմին։ Պորտուգալացին դուբլի հեղինակ...
Աղբյուր` Panorama.am
17:01
Տղամարդը, նռնակով սպառնալով, հրաժարվել է հիվանդանոց տեղափոխվել. ՔԿ
ՀՀ Քննչական կոմիտեից հայտնում են, որ նախորդ օրը տղամարդը, նռնակով սպառնալով, հրաժարվել է հիվանդանոց տեղափոխվել։
«2024 թվականի...
Աղբյուր` Panorama.am
16:56
Ալեն Սիմոնյանն օգնության է շտապում Գեղամ Նազարյանին
ԱԺ նախագահի պաշտոնը զբաղեցնող Ալեն Սիմոնյանն օգնության է շտապել ընդդիմադիր պատգամավոր Գեղամ Նազարյանին, որի հետ Վիետնամ կատարած այցելության...
Աղբյուր` Panorama.am
16:38
Կարեն Վրթանեսյան. Հաջողությամբ կազմակերպվելու և արդյունավետ դիմադրելու, է՛լ չասեմ հաղթելու համար զարգացած ազգային ինստիտուտներ են պետք
«Թանկացումների գալիք ցունամիին ընդառաջ բազմաթիվ զարմացած գրառումներ եմ տեսնում. «Իսկ ինչո՞ւ ոչ ոք չի ընդվզում», «Ո՞ւր են...
Աղբյուր` Panorama.am
Տեսանյութեր
12:56 26/11/2024
Թովմասյանը՝ Նանուշյանին. Նշել եք՝ ծրագրի իրականացումը պայմանավորված է օրենքով, բայց օրենքը չկա
11:29 26/11/2024
Վահագն Խաչատուրյանը դիմավորել է Դուդային
14:27 23/11/2024
Հայ-ռուսական հարաբերությունները հոգեվարքի մեջ են. Հայկ Խալաթյան