Ալիևի «դավանաբանական» երկընտրանքը
Իսլամում, հատկապես շիա մահմեդականների մոտ, կա «թաքիա» կոչված սկզբունքը, որը հավատացյալներին հնարավորություն է տալիս սպառնալիքի և հետապնդման պայմաններում թաքցնել, կամ առերևույթ ուրանալ, սեփական դավանանքը։ Այս հասկացության ուռճացված մեկնաբանությամբ՝ ընդհանրապես դժվար պայմաններում թույլատրվում է դիմել կեղծիքի։
Ադրբեջանի նախագահ Իլհամ Ալիևը, որ մշտապես նշում է Ադրբեջանի աշխարհիկ լինելու հանգամանքը, բայց չի խորշում Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտությանը կրոնական երանգ տալուց, կարծես թե հետևում է թաքիային՝ վերջին խեղաթյուրված տարբերակով։ Նրա համար առանձնապես դժվար չէ կեղծիքով ու ստելով առաջնորդվել միջպետական հարաբերություններում, մասնավորապես՝ Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ բանակցություններում։ Երեսպաշտության մեծ պաշար պետք է ունենալ մի բանի շուրջ բարձր մակարդակով պայմանավորվածություն ձեռք բերելուց հետո հաջորդ պահին հրաժարվել դրա կատարումից։ Թարմ օրինակներից նշենք ԼՂ հարցում անցած տարի Վիեննայի և Սանկտ Պետերբուրգի գագաթնաժողովների ընթացքում ձեռք բերված պայմանավորվածությունների կատարումից Ադրբեջանի հրաժարավելը։ Բայց սա ամենը չէ։ Ալիևը հրաժարվում է իր իսկ ստանձնած հանձնառություններից քիչ չէ, մի հատ էլ դրանց չկատարումը համարում է հաղթանակ և ներկայանում իբր բանակցություններում «թելադրող» դիրքերից։ Իսկ ի՞նչ է թելադրում և ու՞մ, թերևս միայն Ադրբեջանի փոխնախագահին է հայտնի։
Այն, որ անցած տարվա Ադրբեջանի ապրիլյան ագրեսիայից հետո հայկական կողմերը պետք է կոշտացնեին իրենց դիրքորոշումը, սպասելի ու տրամաբանական էր։ Միևնույն ժամանակ Հայաստանը մշտապես հանդես է եկել ԼՂ հիմնահարցի բացառապես խաղաղ կարգավորման դիրքերից, ինչի համար անհրաժեշտ են բանակցություններ։
Մյուս կողմից ակնհայտ է նաև, որ ԼՂ հարցում Ադրբեջանի վարած քաղաքականությունը, այն է՝ աստիճանական էսկալացիայի, ռազմական ներուժի մեծացման և հարկադրող դիվանագիտության միջոցով Հայաստանին ու Արցախին ստիպելու ինչ-որ զիջումների գնալ, պարզապես տապալվել է։ Նման կերպ Ադրբեջանը չի կարող իր համար բարենպաստ արդյունք գրանցել, հատկապես երբ իր առջև դրել է մաքսիմալիստական նպատակներ։
Լեռնային Ղարաբաղի հարցը ավելին է, քան պրագմատիկ շահերն ու հաշվարկները, տարածքներն ու կարգավիճակը։ Այն դարձել է ազգային ինքնության ու գաղափարախոսության կարևոր մաս։ Այդ իսկ պատճառով դարձել է դժվար, եթե ոչ անհնար լուծելի։ Գուցե Մադրիդում, Պրահայում կամ մեկ այլ մայրաքաղաքում երեք կամ ավելի համանախագահներ պրակտիկ փոխզիջումների այս կամ այն բանաձևը առաջ քաշեն, բայց դրանց կյանքի կոչման համար մթնոլորտ պետք է փոխվի, ստերեոտիպեր պետք է ջարդվեն, ու ամենակարևորը՝ վստահություն պետք է լինի, որը կարող է կառուցվել միայն ստանձնած պարտավորությունների բարեխիղճ կատարման դեպքում։
Ղարաբաղյան հակամարտության մեջ լինելով պարտված կողմը՝ Ադրբեջանը հաղթանակների ինքնամոռաց փնտրտունքների մեջ է, որի նպատակն է առաջինը սեփական աչքերում վերականգնել ինքնահարգանքը և պատերազմի դաշտում կորսված արժանապատվությունը։ Հենց այս մոլուցքն է, որ Ադրբեջանին թույլ չի տալիս լինել ավելի ռացիոնալ, համակերպվել գոյություն ունեցող իրողությունների հետ և բանակցությունների միջոցով հասնել իր համար օպտիմալ լուծումների։
Երկար դադարից հետո հոկտեմբերի 16-ին սպասվում է Հայաստանի և Ադրբեջանի նախագահների հանդիպումը Ժնևում։ Ստեղծված ռազմաքաղաքական իրավիճակում և ընթացիկ աշխարհաքաղաքական ֆոնի վրա մեծ ակնկալիք այս հանդիպումից լինել չի կարող։ Նախագահները թերևս կբանակցեն բանակցությունների վերսկսկման, դրա համար հարկավոր նախապայմանների ու պայմանների մասին։ Այդուհանդերձ ներկա վիճակում նման բանակցությունների փաստը կարելի է դրական գնահատել և հուսալ, որ գոնե ինչ-որ առաջընթաց կլինի։
Հուսանք նաև, որ ադրբեջանական կողմը կդադարի ոչ միայն Լեռնային Ղարաբաղի հակամարտությանը կրոնական երանգ հաղորդելու վտանգավոր փորձերից, այլ նաև միջպետական հարաբերություններում կխուսափի խեղաթյուրված դավանաբանական սկզբունքներով առաջնորդվելուց։
Աննա Մկրտչյան, քաղաքագետ
Լրահոս
Տեսանյութեր
Փաշինյանը որոշել է օրհներգի տեղերը փոխել իր ճաշակով, ու արդեն օրենքը խախտել են. Մանուկյան