Մեկ տասնամյակ տևած հայ-թուրքական «ֆուտբոլային խաղն» ավարտվեց՝ անհայտ հաշվով
Եվ այսպես, մոտ մեկ տասնամյակ տևած հայ-թուրքական «ֆուտբոլային խաղն» ավարտվեց: Հաշիվը պարզ չէ, քանի որ խաղը դադարեցվեց կողմերից մեկի` Թուրքիայի կողմից «արդար խաղի» (fair play) կանոնները չպահպանելու պատճառով: Իսկ եթե պահպանվեր արդար խաղը, ապա բոլոր կողմերը շահող կլինեին, և հաշիվ պահելու անհրաժեշտություն էլ չէր լինի:
Ինչև, մարտի 1-ին նախագահ Սարգսյանը հայտարարեց, որ Հայաստանն առոչինչ է համարում հայ-թուրքական արձանագրությունները, որոնք ստորագրվել էին հենց նրա նախաձեռնությամբ մեկնարկած գործընթացի արդյունքում: Քայլն անակնկալ չէր, ավելին, սպասվող էր: Հայաստանի նախագահը տարբեր առիթներով բարձր ամբիոններից խոսել էր այս համատեքստում հայկական կողմի մտադրությունների մասին:
Սա վկայում է հայկական կողմի բաց ու թափանցիկ գործելաոճի, դիմացի կողմին և միջազգային գործընկերներին հարգելու մասին: Գործընթացի դադարեցման պատճառն էլ է բոլորին հայտնի` Թուրքիայի կողմից նախապայմանների առաջ քաշումը և ողջամիտ ժամկետներում արձանգրությունների վավերացումը, մասնավորապես, այն ԼՂ հակամարտության կարգավորման հետ կապելը:
Նման գործելակերպի տրամաբանական ավարտը փակուղին է, որտեղ Թուրքիայի ոչ այդքան թեթև ձեռքով հայտնվեց արձանագրությունների վավերացումը:
Իրավիճակը հետաքրքրական է նրանով, որ թեև գործընթացի մեջ ներառված կողմերը չհասան հայտարարած նպատակներին, բայց դատարկաձեռն էլ չմնացին: Քննադատները կարող են չարախնդալ, որ չկարգավորվեցին հայ-թուրքական հարաբերությունները և չբացվեց Եվրոպայի վերջին փակ սահմանը: Թուրքական իշխանությունները չդրսևորեցին բավարար քաղաքական կամք գործընթացը ռելսերի վրա պահելու համար: Այդուհանդերձ, և՛ հայկական, և՛ թուրքական կողմերն այս կամ այն կերպ դիվանագիտական ու ներքաղաքական դիվիդենտներ ունեցան «ֆուտբոլային խաղից»:
Հոգեբանական տեսակետից, հայկական երիտասարդ պետականության համար կարևոր էր այս նախաձեռնությունը սուլթանական անցյալով և նեոկայսերական ներկայով հարևանի հետ առևերեսվելու, հավասարը հավասարի հետ ներկայանալու, Ցեղասպանությունից մոտ մեկ դար հետո որպես կենսունակ պետություն հանդես գալու առումով, որն ի վիճակի է սեփական կանոններով խաղ սկսել ու վարել տարածաշրջանում:
Դիվանագիտական առումով այս նախաձեռնությունը Հայաստանի կողմից տարածաշրջանում դրական օրակարգ ստեղծելու օրինակ էր: Սփյուռքից ու հայաստանյան հանրության կողմից սպասելի հուզական ու հոգեբանական մեծ ճնշման պայմաններում` Հայաստանի իշխանությունները գնացին առանց նախապայմանների Թուրքիայի հետ հարաբերությունների կարգավորմանը, որը կարող էր բերել նաև հաշտեցման գործընթացի մեկնարկին: Ողջ միջազգային հանրությունը, բացառությամբ մեկ երկրի, աջակցեցին Հայաստանին՝ շարունակաբար վերահաստատելով իրենց պատրաստակամությունը գործընթացը դրական ավարտին հասցնելու համար:
Միայն Ադրբեջանն էր, որ կրկին անգամ դրսևորեց իր ապակառուցողական, քարացած ու անհեռատես մոտեցումը, և խռոված կեցվածք ընդունելով ամեն կերպ խանգարեց հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորմանը: Բայց Ադրբեջանը չէր միակ խոչընդոտը: Կարգավորման համար ամենամեծ խնդիրը հենց թուրքական ներկայիս իշխանությունների վարած մեծապետական ու նեոօսմանյան քաղաքականությունն է: Նախ «զրո խնդիրներ հարևանների հետ» հայեցակարգի շրջանակներում Թուրքիան փորձում էր «փափուկ ուժի» միջոցով իր ազդեցության շրջանակներ վերադարձնել նախկին օսմանյան կայսրության տարածքների վրա ձևավորված հարևան երկրներին: Սակայն այդ փափկությունը տևեց այնքան ժամանակ, մինչև Էրդողանը վերջնականապես կոտրեց թուրքական ժողովրդավարությունը և իր ձեռքերում կենտրոնացրեց ողջ իշխանությունը` զարդարելով այն Ձիթենու ճյուղերով և նահատակման պատրաստ 6 տարեկան աղջնակի արցունքներով:
Հնարավոր է, որ թուրքական կողմը Հայաստանի այս քայլը կփորձի ներկայացնել որպես ապակառուցողական քայլ և կշահարկի այն միջազգային ասպարեզում: Սա թուրքական դեմագոգիան է, որին ևս լավ ծանոթ է աշխարհը:
Արձանագրությունների առոչինչ հայտարարելը, ի թիվս այլի, երկու ուղերձ է պարունակում: Մեկը` Թուրքիային, որ Հայաստանը թույլ չի տա նման վերաբերմունք, և եթե կա իրական քաղաքական կամք հարաբերությունները կարգավորելու, ապա պետք է հարցին մոտենալ ամենայն լրջությամբ և հարգանքով: Մյուսն ուղղված է Ադրբեջանին, որ Հայաստանը չի ընդունում հայ-թուրքական հարաբերությունների կարգավորման ենթադրյալ նախապայմանը: ԼՂ հակամարտությունը չի կարող կապվել այս հարցի հետ ու Հայաստանը չի պատրաստվում միակողմանի զիջումների գնալ:
Վերջում, Հայաստանի այս քայլը կարելի է դիտարկել ավստրիացի հայտնի տնտեսագետ Յոզեֆ Շումպետերի «ստեղծարար դեկոնստրուկցիա» (Creative destruction) հայեցակարգի շրջանակներում, երբ քանդվում է հինը, նորը ստեղծելու նպատակով: Փետրվարի 17-ին Նախագահ Սարգսյանը Մյունխենում հայտարարել էր, որ արձանագրությունները բանակցվել էին՝ ելնելով եղած պայմաններից և որ նոր պայմաններում պետք է բանակցվի նոր փաստաթուղթ: Այսինքն, այս արձանագրությունների առոչինչ համարելը հնարավոր է բացի երկխոսության նոր ճանապարհ, նոր պայմաններում, եթե իհարկե Թուրքիան համապատասխան եզրակացություններ արած լինի ցյուրիխյան շրջափուլից:
Հարակից հրապարակումներ`
- Հայ-թուրքական արձանագրությունները չեղյալ հայտարարվեցին. «Երկիր Մեդիա»
- Վահրամ Բաղդասարյանը՝ հայ-թուրքական արձանագրությունների մասին
- Նախագահը հաստատեց, որ հայ-թուրքական արձանագրությունները ՀՀ-ի համար այլևս արժեք չունեն. ՀՅԴ գործիչ
- Թուրքիայի ԱԳՆ-ն հայ-թուրքական արձանագրությունների վերաբերյալ հայտարարություն է տարածել
- Նալբանդյան. Մենք 2018թ գարունը կդիմավորենք առանց հայ-թուրքական արձանագրությունների
- Դավիթ Հովհաննիսյան. Հայ-թուրքական արձանագրությունները շատ թանկ գնով վաճառվեցին Ադրբեջանին
- Հայաստանը պատանդ չէ հայ-թուրքական արձանագրություններին. «168 Ժամ»
- Սերժ Սարգսյանի՝ հայ-թուրքական արձանագրությունների մասին ելույթը շատ տրամաբանական և սպասված էր. թուրքագետ
- Թուրքագետ. Հայ-թուրքական արձանագրությունների գործընթացից Հայաստանը դուրս է գալիս որպես շահող
- Դրական տեղաշարժի բացակայության պայմաններում Հայաստանը հայ-թուրքական արձանագրությունները հայտարարելու է առ ոչինչ. Նախագահ
- WikiLeaks-ից պարզվել է, որ Քլինթոնը հետևել է նաև հայ-թուրքական արձանագրությունների հայաստանյան արձագանքներին
- Թոմաս դե Վաալ. «Անչափ դժվար կլինի վերադառնալ հայ-թուրքական արձանագրություններին»
- Վ. Քոչարյան. Հայ-թուրքական արձանագրություների հետկանչը պայմանավորված է թուրքական կողմի որդեգրած դիրքորոշմամբ
- Թուրք մասնագետների մեկնաբանությունները հայ-թուրքական արձանագրությունների հետկանչի վերաբերյալ
- Հայ-թուրքական արձանագրությունների հետկանչը ներքաղաքական լուրջ փոփոխությունների չի հանգեցնի. Քաղաքագետ
- «Աժ-ից հայ-թուրքական արձանագրությունների հետ կանչելը պատահական չէր»
- Սերգեյ Մինասյան. Հայ-թուրքական արձանագրությունների այս սառեցված վիճակը սպառվել էր
- «ՏԱՍՍ» լրատվական գործակալությունն անդրադարձել է ՀՀ նախագահի՝ հայ-թուրքական արձանագրությունների ԱԺ-ից հետ կանչելու թեմային
- Սերժ Սարգսյան. «Երևանը քննարկում է հայ-թուրքական արձանագրությունները խորհրդարանից հետ կանչելու հարցը»
Լրահոս
Տեսանյութեր
Հայաստանի ու հայ ժողովրդի շահերը պաշտպանող իշխանություն գոյություն չունի. Բագրատ Սրբազան