Ռուսաստանը օգտվեց, մինչ Արևմուտքը քնած էր․ ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի նախկին համանախագահ
Ամերիկացի դիվանագետ, 2012 թվականի դեկտեմբերից մինչև 2013 թվականի սեպտեմբերը ԵԱՀԿ Մինսկի խմբի ամերիկացի համանախագահ՝ ժամանակավոր հիմունքներով, Վրաստանում, ԵԱՀԿ-ում ԱՄՆ նախկին դեսպան, Պետդեպարտամենտի նախկին խոսնակ Յան Քելլին The Atlantic-ում հոդված է հրապարակել՝ անդրադառնալով Արցախյան պատերազմին ու դրա հետևանքներին։
Դինավագետը նշում է, որ այս ամիս լրանում է Հայաստանի և Ադրբեջանի միջև պատերազմի հրադադարի առաջին տարելիցը՝ Հարավային Կովկասում վիճելի Լեռնային Ղարաբաղի շուրջ:
«Առաջին պատերազմն ավարտվեց 1994 թվականին՝ նույնպես զինադադարով։ Այնուհետև երկու կողմերը պայմանավորվեցին, որ ԱՄՆ-ը, Ֆրանսիան և Ռուսաստանը կհամախագահեն տևական լուծման բանակցային գործընթացը:
2012 թվականին ինձ խնդրեցին լինել ԱՄՆ ներկայացուցիչն այդ գործընթացում: Չնայած աշխատանքի պաշտոնական մանդատը սահմանում էր ցանկացած լուծման հիմնական սկզբունքները, ի թիվս այլոց, որ ցանկացած խաղաղապահ ուժ կլինի բազմակողմ, ես գտա, որ կան նաև որոշ չգրված հասկացողություններ: Դրանցից մեկն այն էր, որ Մոսկվան և Վաշինգտոնը պայմանավորվել էին, որ խաղաղապահ ուժերը չեն ներառի երկու գերտերությունները։ Դրան համաձայնել են նաև պատերազմող կողմերը։ Ես դա բացահայտեցի իմ առաջին բանակցային հանդիպումներից առաջ, երբ ադրբեջանցի բարձրաստիճան պաշտոնյան ինձ մի կողմ տարավ և ասաց, որ Լեռնային Ղարաբաղում ռուսական զորքերի թույլտվությունը «կարմիր գիծ» կլինի նաև նրանց համար, քանի որ, ինչպես ինքն էր ասում, «Հենց ռուս խաղաղապահները գալիս են, երբեք չեն հեռանում»։
Եվ այնուհանդերձ, անցյալ տարվա զինադադարը միջնորդել է միայն Ռուսաստանը, և արդյունքում խաղաղապահ ուժերը ներառում են միայն ռուսական զորքերը։
Ինչպե՞ս եղավ Վաշինգտոնի և Փարիզի այս ամբողջական մարգինալացումը: Պատճառներից մեկը Կրեմլի մշտական ցանկությունն է՝ վերահաստատել ռուսական գերիշխանությունը իր պատմական հողերի նկատմամբ և նվազագույնի հասցնել Արևմուտքի ներգրավվածությունը տարածաշրջանում։
Բայց կա ևս մեկ պատճառ՝ Սպիտակ տան և Ելիսեյան պալատի դժկամությունը՝ միջնորդության գործընթացում ներգրավվելու հարցում։ Մինչ ամենավերջին հակամարտության բռնկումը, ԱՄՆ-ի և Ֆրանսիայի դիվանագետները տարիներ շարունակ փորձել են ներգրավել իրենց առաջնորդներին երկու հակամարտող կողմերի նախագահներին խաղաղություն հաստատելու հարցում, սակայն ամերիկյան և ֆրանսիական հաջորդական վարչակազմերը հրաժարվել են դա անել: Ե՛վ նախագահ Բարաք Օբաման, և՛ նախագահ Դոնալդ Թրամփը պատրաստ չէին համաձայնության հասնելու։ Նրանցից յուրաքանչյուրը, ըստ երեւույթին, կարծում էր, որ Ամերիկայի նախագահը պետք է մասնակցի միայն ստորագրման վերջնական արարողությանը։
Երեք սկզբնական համանախագահներից երրորդը, սակայն, պատրաստ էր ցատկել բանակցությունների մեջ: Վերջին տասնամյակում Պուտինը գրեթե ամեն տարի հյուրընկալել է Ադրբեջանի և Հայաստանի նախագահներին։
Այսպիսով, երբ պատերազմը սկսվեց 2020 թվականին, Պուտինը միայնակ պատրաստ էր իր կշիռը գցել այն բանի վրա, որ դադարեցնեն մարտերը: (Թուրքիան, հատկապես, պատերազմի ժամանակ Ադրբեջանին տրամադրեց նաև խաղը փոխող բարձր տեխնոլոգիական զենքեր, և այժմ սպաներ ունի դիտակետում:) Փարիզն ու Վաշինգտոնը, ըստ էության, Մոսկվային ենթապայմանագրելով հակամարտության լուծումը, վերջում կարող էին միայն թեթևացում հայտնել՝ մարտերի և դրանից բխող ռուսական խաղաղապահ ուժերի մասին, նույնիսկ երբ Պուտինը նրանց դուրս մղեց գործընթացից։
Ռուսաստանը հիմա վարորդի տեղում է, ինչպես երբեք. Այն զորքեր ունի Կովկասի բոլոր երեք երկրներում՝ երկուսը հյուրընկալողի համաձայնությամբ (Հայաստան և Ադրբեջան), և մեկը՝ առանց (Վրաստանի): Մոսկվան նաև առաջ է քաշում նոր բազմակողմ մեխանիզմ տարածաշրջանի համար, որը կոչվում է «3+3», որը կներառի կովկասյան պետություններին գումարած երեք ոչ լիբերալ (և նախկին կայսերական) տերությունները՝ Ռուսաստանը, Թուրքիան և Իրանը:
Ադրբեջանը պատրաստ է մասնակցել այս նոր մեխանիզմին, որը նախատեսված է հիմնականում տարածաշրջանով հյուսիս-հարավ առևտրային նոր ուղիներ ստեղծելու համար: Վրաստանը, որի հողերի 20 տոկոսը գտնվում է Ռուսաստանի օկուպացիայի տակ, և Հայաստանը՝ Ադրբեջանի հետ սահմանային վեճերով, չեն ասել, որ կմասնակցեն, թեև երկուսն էլ պատրաստ են քննարկել նոր տնտեսական նախաձեռնությունները տարածաշրջանի համար»,- գրում է Յան Քելլին։
Ամբողջական հոդվածը՝ հղմամբ։
Լրահոս
Տեսանյութեր
Կառավարության համար ՀՀ ո՞ր քաղաքացիներն են համարվելու իրական Հայաստանի քաղաքացիներ. Ռուստամյան