Այգեպարի ոչ սովորական դպրոցի, օդում կախված խնդիրների ու կրակոցից կրակոց տևող դասերի մասին
Տավուշի մարզի սահմանապահ Այգեպարի միջնակարգ դպրոցում դասամիջոցի զանգ չի հնչում: Դասերը սովորական ծլնգոցների փոխարեն ընդմիջվում են երաժշտությամբ: Դասամիջոցի ժամին ամբողջ դպրոցում երաժշտություն է հնչում: Երբ երաժշտությունը լռում է, նորից շարունակում են դաս անել:
«Մարդիկ անընդհատ պիտի մտածեն` զանգի պահն է: Էլեկտրոնային համակարգ է, դրանով սահուն կարգավորում ենք դասաժամը, նաև դասաժամի մասին ինֆորմացի ենք ստանում այդ համակարգով: Որևէ մեկը մոտ չի գալիս, ավտոմատ է գործում: Դասարանի կոդը հավաքվում է, ամբողջ ինֆորմացիան մտնում է դասարան: Եթե ինֆորմացիան ցանկանում եք փոխանցել դասարանների խմբի, խումբն եք ընտրում կամ ամբողջ դպրոցը»,- ասում է դպրոցի տնօրեն Վասիլի Ադամյանը, ով ստեղծել է այդ ողջ համակարգը:
Վասիլի Ադամյանի ձեռքերը տնօրենի ձեռքեր չեն: Կոշտացած մատներին նայելիս միանգամից աչքերի առաջ գալիս են դպրոցը զարդարած փայտե ծաղկամանները. «Ժամերով նստել պատարաստել եմ, որ երեխայի միջավայրը գեղեցիկ լինի, հաճելի լինի»:
Այգեպարցի աշակերտները, դասամիջոցից բացի, շատ հաճախ ստիպված են լինում ընդհատել դասը հակառակորդի հենակետերից հնչող կրակոցների պատճառով, երաժշտության փոխարեն էլ զենքերի արձակած ձայներն են լսվում:
«Ահուսարսափի տակ ենք աշխատում, մոտ 18 տարի չէին կրակում, բայց վերջին տարիներին ակտիվացել են, 90-ականների նման կրակում են: Երեխաներն սարսափի մեջ են սովորում: Երեկոյան ժամերին կրակում են, լույսերն անջատած երեխան ոչ կարողանում է դաս սովորել, ոչ կարողանում է նորմալ առավոտյան վեր կենալ, գնալ դասի»,- ասում է Հասմիկ Մկրտումյանը, ով արդեն 25 տարի է կենսաբանություն է դասավանդում Այգեպարի դպրոցում:
Կրակոցների ժամանակ, երբ զգում են, որ վտանգը մեծ է երեխաներին աստիճանաբար, քիչ-քիչ տուն են ուղարկում:
«Որ կրակում են, բոլորիս դասերից ազատում են տուն: Մեր դպրոցը շատ լավն է, հետաքրքիր են դասերն անցնում: Բոլորիս համար շատ հետաքրքիր է, բովանդակալից: Դպրոցը մարդու կյանքում ամենագլխավորն է, մարդը պիտի կրթություն ստանա, որպեսզի կյանքում կարողանա շարունակել ապրել: Այս տարի կավարտեմ դպրոցը, հուսով եմ կընդունվեմ Տնտեսագիտական համալսարան: Մեր դասարանում ընդամենը 4 աշակերտ կա, երկուսս ենք պատրաստվում դիմել բուհ»,- ասում է ավարտական դասարանում սովորող Սոնան:
Դպրոցում միայն Սոնայի դասարանում չէ, որ այդքան քիչ են աշակերտները: Գնալով պակասում են, եթե նախկինում գյուղում 150-ից ավելի աշակերտ կար, հիմա 52-ն են:
«Հիմնականում կրակոցների և աշխատանք չլինելու պատճառով մարդկանց մեծ մասը տեղափոխվել են: 90-ականներից արդեն աստիճանաբար նվազել է: Բացի այդ, վճարը քիչ է, չնչին, դասարաններն էլ կոմպլեկտավորված են: Հաշվի չեն առնում, որ սահմանին ենք, մենք ոչ թե սահմանամերձ ենք, այլ սահմանապահ: Ոչ մի արտոնություն չկա, հավասար` բոլոր գյուղերի և բոլոր ուսուցիչների նման»,- ասում է կենսաբանության ուսուցչուհին:
Վասիլի Ադամյանի բնորոշմամբ էլ, եթե մենք ուզում են ունենալ լավ կադրեր վաղը, կոմպլեկտավորելը ճիշտ ճանապարհ չէ:
«Եթե պետականորեն 45 րոպեի ընթացքում մաթեմատիկայի մեկ դաս է անցկացվում, ապա կոմպլեկտավորման ժամանակ երկու դաս անցկացնել… տրամաբանություն չկա: Այսինքն, կիսատ աշխատանք ենք կատարում: Սահամանամերձ դպրոցները կոմպլեկտավորել, այն դեպքում, երբ մենք բոլորս զինվորներ ենք, բոլոր աշակերտները զինվորներ են, ճիշտ ճանապարհ չէ: Սահմանամերձ դպրոցի վճարումը պետք է կախված չլինի աշակերտաքանակից, սա պարտադիր պիտի պետությունը հաշվի առնի: Ես ինքս էլ այս դպրոցն եմ ավարտել, 92-ին եմ վերադարձել իմ ծննդավայր: Սա իմ դպրոցն է: Ժամանակին շատ լավ կադրեր է տվել, բարձր առաջադիմությամբ աշակերտներ շատ ենք ունեցել: Այսօր, որպեսզի դա լինի, պիտի առաջինը խուսափենք դասարանների կոմպլեկտավորումից»,- շեշտում է տնօրենը:
Վասիլի Ադամյանը նկատում է, որ եթե դասարանում երկու աշակերտ կա, ոչ ուսուցիչն է մեղավոր, ոչ աշակերտը. մեղավորությունն ուրիշ բանի մեջ պիտի փնտրել ու շտկել իրավիճակը:
«Ուսուցիչը պիտի ամբողջությամբ ֆինանսավորվի` անկախ աշակերտի քանակից, աշակերտն ամբողջ դասաժամին պիտի միայն իր դասով զբաղվի, ոչ թե հարևան դասարանի դասերը լսի: Դա նաև հոգնեցուցիչ է ուսուցչի և աշակերտների համար: Թող իրենք փորձեն մտնել ու կոմպլեկտավորել դասարանները, տեսնենք կանե՞ն: Իրենք թերությունն ամբողջապես կզգան, չի կարելի: Կրթության մեջ չեն խնայում»,- հավելում է նա:
Լավ կադրեր դպրոցն այսօր էլ ունի, ուսուցիչների պակաս չունեն, պարզապես տարիքային առումով երիտասարդների համալրում չկա:
Այգեպարցի աշակերտներից շատերը բուհերում են շարունակում կրթությունը: Հարցին` վերադառնո՞ւմ են գյուղ, տնօրենը պատասխանում է. «Վերադառնա՞լ: Վերադառնա ի՞նչ անի: Աշխատանք չկա: Այստեղ արդյունաբերական կենտրոն է եղել: Մոռանալ անցյալը ոչ ոք իրավունք չունի: Լավն է, վատն է, մերն է եղել: Անցյալը չեն կոտրում, եթե մենք անցյալը կոտրեցինք, ներկան չգիտեմ… Հիմքը շպրտում ենք, չենք էլ կառուցո՞ւմ: Նրա սխալները, առավելությունները պիտի վերցնենք: Մենք ի՞նչ ենք անում: Եթե լինեն նորմալ ապրելու պայմաններ, մեր երեխաներն անպայման հետ կգան: Պետությունը պիտի տեր կագնի, այդ քայլերն անեն, մտածեն սահմանն ինչ է: Ձեր ներկայությամբ էլ կրակեցին, տեսաք այդ կրակոցները, հե՞շտ է մնալը այստեղ: Ինչ գիտենք այն փամփուշտը որ գալիս է, ո՞ւր է գնում: Մեզ նաև հոգեբանական օգնություն է պետք»:
Հ.Գ. Այգեպար այցելել էինք Մայր Աթոռի կազմակերպած ուխտագնացության ընթացքում: Առավոտից գյուղացիների մեծ մասը հավաքվել էին դպրոցի բակում` դիմավորելու հյուրերին: Շատ քիչ ժամանակ անց հակառակորդի հենակետերից սկսեցին կրակահերթ բացել: Կրակում էին թե դպրոցի, թե դաշտերում աշխատողների ուղղությամբ: Գյուղացիների խոսքով, կրակոցների պատճառը նաև այն է, որ մեր խումբը մեծ էր, հակառակորդը նկատել էր սովորականից շատ թվով մարդկանց ու կրակ բացել:
Առաջին կրակոցի հնչելուն պես աշակերտներն ու դպրոցի բակում հավաքված գյուղացիները միանգամից խմբվեցին փակ հատվածում, որտեղ թշնամուն տեսանելի չէին: Մենք` ասֆալտին ապրողներս, այդ պահին երևի չէինք էլ գիտակցում, թե ինչ է կատարվում: Մեզանից շատերը գնում էին դեպի բաց տարածություն` տեսնելու կրակոցները: Մեզ համար այդ ձայները ամեն երեկո հնչող հրավառության ձայների պես մի բան էին: Բայց այգեպարցի երեխաների աչքերն այդ ձայների սարսափից դողում էին: Իրենք լավ գիտեին, թե իրականում ինչ է նշանակում թշնամու դիրքից արձակված կրակ ու լավ գիտեին նաև դրա հնարավոր հետևանքների մասին:
Այգեպարցի աշակերտի սարսափած աչքերը մոռանալ հնարավոր չէ, վախից քարացած հայացքը` նույնպես: Մնում է աղոթել, որ մի օր էլ նման ձայներ հնչելուց այդ երեխաները հանգիստ կկանգնեն` չպատսպարվելով և իմանալով, որ ոչ թե թշնամին է իրենց վրա կրակ բացել, այլ սովորական հրավառության ձայներ են:
«Գյուղի դպրոցը» շարքը՝
Սահմանապահ դպրոցը. Չինարիում զինվոր են բոլորը, այդ թվում` երեխաները
3 աշակերտով փոքր դպրոցի մեծ խնդիրները. «Մահացող գյուղը դպրոցով է շնչում»
Պատերազմի սլաքի տակ շնչող դպրոցը
Անկախության 1-ին տարեդարձին բացված կիսակառույց դպրոցն այս 23 տարում կիսակառույց էլ մնացել է
Տուն հիշեցնող շենքով և 16 աշակերտով. Դդմասարի դպրոցը
Պատուհանները փշրված են, հատակը՝ ավերված. Ազատամուտի դպրոցը
Կարկատան արած տանիքով ու բետոնե հատակով. Սվերդլովի դպրոցը
Հիվանդանոցի համար նախատեսված շենքում, 15 աշակերտով և օդում կախված` Տալվորիկի դպրոցը
Արծվաբերդի դպրոցը` գյուղապետարանի նախկին, վթարային շենքում
5.5 դասարանով և աշակերտներին նվիրված ուսուցիչներով սահմանամերձ դպրոցը
7 աշակերտ` 3 ընտանիքից, 4 դասարանով և խարխուլ շենքով դպրոցը
Երկու մասնաշենք և 338 աշակերտ ունեցող դպրոցի փոքր հատվածն է միայն օգտագործվում
Ավազանի դպրոցը նույնիսկ 4 բալանոց երկրաշարժից փուլ կգա
Չորաթանի դպրոցն ու աշակերտների կիսատ մնացած ցանկությունը
Վերին Կարմիր Աղբյուրի դպրոցը` կիսավարտ, վթարային շենքում
Դաստակերտի դպրոցի տանիքը` անձրևաջրերով լցված, դպրոցը` քանդման եզրին
Քամին տանիքն է տարել, անձրևները լցվել են շենք, քայքայել պատերն ու հատակը. Սպանդարանի դպրոցը
Փլատակ դարձած դպրոցը. 10 տարի փայտե տնակներում, հետո` խոնավ ու բորբոսնած պատերով շենքում
Հիմքերն անձրևաջրերով են լցվում, տանիքը` կաթում, հատակը քանդված է… Վերիշենի դպրոցը
Թասիկի դպրոցը` առանց դպրոցական շենքի, 14 աշակերտով
Քանդված տանիքով դպրոցը. Տնօրենը հնամաշ պատուհաններին մի կերպ ապակի է գցում ու ցելոֆաններ փակցնում
Քանդված հատակ, փտած դռներ, առաստաղից երևացող գերաններ և մութ դասասենյակներ. Կուտականի դպրոցը
Դպրոցը՝ նախկին կոլխոզի շենքում. Սալվարդում ընդամենը 15 աշակերտ կա
«Կոմպլեկտավորած դասարանում ուսման որակի հերն անիծվում է». Դպրոցի տնօրենը զենքերը վայր չի դնում
Պատուհանից այն կողմ` ցելոֆաններ երկնքի փոխարեն. Սորիկի աշակերտների երազանքն ու իրականությունը
Դպրոցը՝ վթարային շենքում. Դաշտադեմում մի քանի օրից ընդամենը ինը աշակերտ կմնա
Քայքայված պատեր ու ծակ լուսամուտներ. Վաղատինի դպրոցը
Յոթ աշակերտով դպրոցը, Աճարկուտում քիմիայի լաբորանտն արդեն 15 տարի հայոց լեզու է դասավանդում