«Մեր մշակույթն ընկել է կապիկությունների հետևից». ռեժիսոր Վահան Խաչատրյան
«Մշակույթ բառը մենք չունենք: … Այն դերասանն, ով այսօր շարունակում է թատրոնում հանդես գալ, ֆանատ է: … «Ինձանից հետո թեկուզ ջրհեղեղ»»: Մշակույթի, կինոարվեստի ոլորտում առկա խնդիրների, առաջիկա ծրագրերի մասին Panorama.am-ը զրույցել է ռեժիսոր Վահան Խաչատրյանի հետ:
-Այսօր ի՞նչ փուլում է գտնվում հայկական կինոարտադրությունը:
-Այսօրվա կինոարտադրությունից բողոքելն ինձ համար աբսուրդային է, ուղղակի մենք չունենք շուկա: Զոռով-շառով երկու կինոթատրոն ունենք: Այսինքն` ֆիլմ նկարահանելը բիզնես առումով ռիսկային է, քանի որ չես կարող հետ բերել այն գումարը, որ ծախսել ես: Ողջունում եմ յուրաքանչյուրին, ով կարողանում է Հայաստանում գումար հայթայթել ու ֆիլմ նկարահանել: Հայկական կինոն պիոների կարգավիճակում է. սովետական մեծ շուկայից հետո այսօր չունենք շուկա: Բացի այս, վատ տենդենց եմ նկատում՝ ով պատահի, ֆիլմ է նկարահանում, մինչդեռ նրա կողքին կան լավ ռեժիսորներ, ովքեր կարող ենք իսկական լավ ֆիլմ նկարահանել: Հայկական կինո դեռ չկա, իր փնտռտուքի մեջ է: Ունենք մեծ երևակայություն, բայց չունենք գումար անել այն, ինչ ուզում ենք: Հայաստանում մեծամասշտաբ ֆիլմ նկարահանելը ֆանատիզմ է:
-Պարոն Խաչատրյան, ինչպե՞ս եք տեսնում ստեղծված իրավիճակից դուրս գալու ելքերը:
-Նախ` պետք է ստեղծել որակյալ ֆիլմեր, որ կարողանանք դուրս հանել Հայաստանի սահմաններից: Մենք ստեղծում ենք ֆիլմեր, որոնցում արծարծված խնդիրները միայն հայերին է հետաքրքրում, այսինքն՝ համամարդկային պրոբլեմներին անդրադարձող ֆիլմեր չունենք, չենք կարողանում ստեղծել:
-Ինչո՞ւ: Չունե՞նք այն կարգի ռեժիսորներ, սցենարիստներ, որ ստեղծեն նման ֆիլմեր:
-Նախ ես իմ օրինակով ասեմ. ես ինքս պետք է աճեմ: Մենք պետք է աճենք, որ հասնենք դրան: Մենք կպած ենք հայկական արմատային խնդիրներին: Կարծում ենք, որ մեր պրոբլեմն ամբողջ աշխարհին պետք է հետաքրքրի: Չենք կարողանում գտնել այն խնդիրը, որը հետաքրքրի ողջ աշխարհին, քանի որ Հայաստանի նման փոքր երկրում կինոն չի կարող ապրել, կինոն Հայաստանում ապրելու հնարավորություն չունի: Ես մի քանի հեռուստաընկերությունների դիմել եմ առաջարկով՝ ստեղծել փոքր բյուջեով ֆիլմեր, որոնք բարդ խնդիրներ չեն բարձրաձայնի, բայց հետաքրքիր կստացվեն: Դեռ բանակցություններ են ընթանում: Ես ողջունում եմ այն փաստը, որ հիմա հեռուսաընկերությունները սկսել են քննարկել ստեղծագործական կողմը, մինչդեռ մի քանի տարի առաջ միայն ասում էին՝ էժան բան ստացիր: Նրանք սկսել են որակյալ արտադրանք ստեղծելու մասին մտածել:
-Ինչպե՞ս եք վերաբերվում կինոքննադատությանը:
-Եթե քննադատությունն առողջ է, շավ լավ եմ վերաբերվում: Բայց այսօր շատ է քննադատությունը զուտ քննադատելու համար: Ես այն կարծիքին եմ, որ պետք է նախքան ֆիլմը նկարահանելը, կինոքննադատները, կինոգետները ծանոթանան ֆիլմի սցենարին ու ֆիլմի նկարահանման ամբողջ ընթացքում հետևեն, քանի որ երբ ֆիլմն արդեն կա ու նոր են սկսում քննադատել, դա անարդյունք է:
-Պարոն Խաչատրյան, մեր մշակութային քաղաքականության մեջ հստակ ուղենիշներ կա՞ն, թե դեպի ուր պետք է տանել ազգային կինոն:
-Կարճ ու կոնկրետ՝ ոչ, չկա: Մեր մշակույթն ընկել է կապիկությունների հետևից, ինչքան շատ կապիկություն անենք, որ շատ հանդիսատես հավաքենք: Մենք ստում ենք, չենք բարձրաձայնում իրականության մասին, չենք բարձրաձայնում այն խնդիրները, որ կա մեր հասարակությունում: Ամենակարևոր խնդիրը, որ չկա ոչ կինոյում, ոչ թատրոնում՝ կարեկցանքի խնդիրն է: Մեր ֆիլմերը մեկ անգամից ավել ոչ ոք չի դիտում, քանի որ չեն թողնում մտածելու տեղիք, չեն թողնում բազմակետեր, որ ցանկանաս կրկին նայել: Մենք չունեք մշակութային քաղաքականություն: Մենք չունենք մշակույթ բառ: Այն դերասանը, ով այսօր թատրոնում շարունակում է խաղալ, ֆանատ է, քանի որ սոված փորով դժվար է բեմ դուրս գալ ու ցույց տալ այն խաղը, մարմնավորել այն կերպարին, որ սպասում է հանդիսատեսը: Դերասանները գնում են թատրոնից: Նրանք այլևս այդ արվեստը կրողները չեն:
-Դուք ավելի շատ հայտնի եք Ձեր վավերագրական ֆիլմերով (օրինակ՝«Սուրբ խաչն առանց խաչի»): Առաջիկայում ի՞նչ ծրագրեր ունեք և չեք պատրաստվում այլ ուղղությամբ գնալ՝ վերհանելով այնպիսի խնդիրներ, որոնք, ինչպես նշեցիք, մեր կինոյում չկա, օրինակ՝ կարեկցանքի խնդիրը:
-«Գետրիք» պրոդաքշնի հետ այս պահին բանակցում ենք հայկական դասական ստեղծագործություններից մեկի հիման վրա ֆիլմ նկարահանելու ուղղությամբ: Եթե համաձայնության գանք, այն լինելու է այդ գործի ադապտացիան, այսինքն՝ հին գործը նորովի մոտեցմամբ: Գիտեմ, որ մեծ քարկոծությունների ենք ենթարկվելու, լինելու են մարդիկ, ովքեր ասելու են՝ ինչպես համարձակվեցիք կպնել այդ սուրբ գործին: Ես չեմ վախենում քարկոծություններից: Բայց այդ ստեղծագործությամբ մենք բարձրաձայնելու են այսօրվա խնդիրների մասին, քանի որ հնագույն շրջանից մինչ օրս խնդիրները նույնն են, չեն փոխվել. մշտապես լինելու է հացի խնդիր, լինելու են խաբեբաներ: Ֆիլմը լինելու է մարդկային վերաբերմունքի կորստի մասին. այսօր մարդիկ մտածում են միայն իրենց մասին, «մեզանից հետո թեկուզ ջրհեղեղ» գաղափարով են ապրում: Մենք սահմանափակվել ենք, մեր էգոն մեզ խեղդում է, այդ էգոյի մեջ մեզ էլ ենք տապալել: Ոչ լավ ապրում ենք, ոչ էլ կարգին մեռնում ենք: Այս գործով փորձելու ենք վեր հանել այդ բոլոր խնդիրները:
«ՄԱՐԴԸ ԱՐՎԵՍՏԻՑ ՆԵՐՍ ՈՒ ԴՈՒՐՍ» շարքի նախորդ հրապարակումները`
Լալա Մնացականյանը՝ հակամշակութային քաղաքականության ու բլոճային մտածողության մասին
Սոնա Ազարյան. Հայկական բեմում ես ավելի եմ հուզվում
Գ. Գինոսյան. Ազգային մշակույթը մարդկանց չի հետաքրքրում, քանի որ չի հետաքրքրում պետական կառույցներին
Արա Գևորգյան. Փորձում են ամեն կերպ կործանել մեր մշակույթը, ուզում են կործանել մեր երկիրը առանց պատերազմի
ՀՀ արվեստի վաստակավոր գործիչ Արամ Իսաբեկյան. Մեր տաղանդը, շնորհքը, գիտելիքները քիչ չեն, ոչ մեկը թող չկասկածի...բայց
Դավիթ Մուրադյան. Այսօրվա ժամանակը մինչև վերջ իր կերպարը չի գտել
ՀՀ ժողովրդական արտիստ Ռուդոլֆ Խառատյան. Մեր երկիրը շատ ափսոս է
Արսեն Գրիգորյան (Մրրո). Հոգու տկարություն... Ուղղակի մի քանի հազար դոլարի համար մարդ իրեն ծախում է
ՀՀ վաստակավոր արտիստ Նորայր Դավթյան. … ես երևի այդպես էլ զարմացած հրաժեշտ կտամ այս աշխարհին
Ժամանակակից արվեստի «չհասկացվածությունը». Բացահայտում է գրականագետ Հասմիկ Խեչիկյանը
Դերասան Միքայել Պողոսյան. Քննադատելու շատ բան կա, բայց դա էլ բանաձև, ապրելաձև չէ
Արվեստաբան Արաքսյա Սարյան. Գավառական մտածողություն ու միջին շնորհալի «տաղանդներ»
Երիտասարդ ռեժիսոր Շուշանիկ Գևորգյանը մտահոգ է… «Այսօր թատրոնը պարտվում է սերիալներին»
Դերասան Տիգրան Ներսիսյան. Բառեր կան, որոնք մեր իրականությունից դուրս են եկել… պարկեշտ… ծիծաղեցիք չէ՞
Արվեստագետ Ռուբեն Բաբայան. Մարդը գնալով դառնում է ավելի միայնակ